3.2

Saltburn

Oliver Quick är en Oxford-student som blir besatt av sin charmiga och aristokratiska klasskamrat Felix Catton, som bjuder in honom till sin familjs excentriska gods. Där väntar en sommar fylld av fest, intriger och mörka hemligheter.

Originaltitel Saltburn
Regissör Emerald Fennell
Manus Emerald Fennell
Genre Drama, Komedi, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Barry Keoghan, Jacob Elordi, Archie Madekwe, Rosamund Pike, Richard E Grant, Alison Oliver, Carey Mulligan, Paul Rhys, Ewan Mitchell

HerrNenne
2024-03-01
Den är intressant men svårt att sympatisera med någon, allra mest Oliver. Lite tveeggat hade det gärna fått vara. Miljön gör att filmen känns ganska tidlös. Man blir inte precis överraskad i slutet.
djonipony
2024-02-25
2.5. Starten väckte en viss nyfikenhet, men det som följer efter ankomsten till godset är lite "meh". Det har pratats om någon otroligt omtalad scen men som luttrad ätare av kontroversiella rullar är det inget här som chockar. Visst uppskattar jag att manusförfattaren regisserar och att hon har egna ideer, men det blir aldrig särskilt spännande, inte särskilt mystiskt och humor saknas helt. Barry är väldigt bra, liksom soundtracket och en lång tagning som den i slutet är allt annat än gammal skåpmat, så Det uppskattas.
StureStenhög
2024-01-24
En film som absolut har kvaliteter, men inte riktigt någon egen identitet. Den känns väldigt mycket som ett hopkok av andra filmer, och blir därför lite tom. Men den är också underhållande, och det är i slutändan helt och hållet så jag ser den. Den faller förvisso in i rent effektsökeri för ofta, men den nattsvarta humorn sitter stundtals precis där den ska, och det är på många sätt ett snyggt och skickligt iscensatt spektakel. Skådespelarna verkar dessutom veta precis vad det är för film de är med i och lyckas höja upplevelsen med goda insatser. Det känns lite som att Richard E Grant spelar Christopher Walken, men det gör han ju bra, så det är väl inte att betrakta som ett klagomål. Sedan är förstås slutsekvensen högklassig, så jag lämnas med en positiv känsla efteråt. På något sätt har filmen gjort ett avtryck trots sin identitetslöshet, en självmotsägelse kan tyckas
Ghostface
2024-01-02
Underhållande och stilistisk men en alltför uppenbar kopia av filmer med andra "strebers" som t ex Talanted Mr Ripley och t om Barry Lyndon. Till skillnad från sina äldre syskon försöker denna provocera på ett ganska barnsligt sätt och ger oss en huvudkaraktär som är väldigt svår att sympatisera med. Egentligen är ingen karaktär lätt att sympatisera med vilken gör den kylig på fel sätt.