3.3

Sällskapsresan

Stig Helmer och hans norske kompis Ole åker på charterresa till Kanarieöarna.

Originaltitel Sällskapsresan
Alternativ titel Sällskapsresan - eller finns det svenskt kaffe på grisfesten
Regissör Lasse Åberg
Manus Lasse Åberg, Bo Jonsson
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Lasse Åberg, Jon Skolmen, Lottie Ejebrant, Kim Anderzon, Roland Jansson, Magnus Härenstam, Ted Åström, Weiron Holmberg, Sven Melander, German Perez, Svante Grundberg, Eva Örn, Margarita Calahorra, María Esperanza Santos, Juan Socorra Vega, Mats Arehn

2022-06-28
Ska detta föreställa komedi? Skulle nog säga att 99% av filmen är drama. Filmen är inte dålig men jag tycker inte den förtjänar den klassikerstatus som den faktiskt har. Just nu är jag besviken då jag hade förväntat mig en komedi men om jag skulle se om den i framtiden så kanske jag tycker bättre om den. Är ändå glad att jag såg den och filmen är i alla fall klart godkänd så en 3:a tycker jag ändå den är värd.
päronanton
2020-08-25
Svensk klassiker!
2019-12-26
En riktigt bra svensk klassiker. Jag misstänker att även om man aldrig sett den förr kan man nog gilla den.
martineden
2019-06-28
En trivsam och mysig komedi som jag, ärligt talat, känner får både för mycket negativ kritik OCH på tok för mycket hyllningar. I enlighet med filmens svenskhet vill säga säga att den borde prisas LAGOM! Manuset är bra och man lyckas koppla handling och intrig till ett gäng färgstarka karaktärer och visst är det roligt. Filmen är dock lite av en bagatell. Helt klart bra!! 3+
Massa71
2018-12-31
Den här är egentligen inte värd en fyra. Betyget får den för att det helt enkelt är klassikern sällkapsresan. Genialiskt träffsäkert driver den med svenskarnas charterturism i många scener, samtidigt är den knappt värd en 1:a i övrigt. Trots att den egentligen är ganska kass så tycker man den är rolig då man ser den igen, vilket ju händer med sporadiska års mellanrum. Filmen tillhör idag den svenska allmänbildningen.
sodomiten
2022-05-07
Scenen när Gösta kör ut folksamlingen från hotellrummet är filmens höjdpunkt.
wasteoftime
2018-04-13
Sällskapsresan, denna klassiker av klassiker, en film jag sett otaliga gånger genom åren. Det är inte mycket man inte kan utantill vid det här laget, och ändå är det, enligt min åsikt, fortfarande roligt. Det är nästan kusligt träffande på sina ställen. Det är liksom hemkärt och trivsamt, på ett sätt som är svårt att beskriva. Men det håller fortfarande otroligt bra.
2018-01-03
Inte min typ av film, ganska töntig....
Nalleman
2017-11-28
Klassiker!
2017-03-28
Oj, är det tre år sen jag såg den senast. Fantastisk, välskriven och rolig.