Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton

14-årige Karl-Bertil är som till varuhusdirektör Tyko Jonsson. Hans utstakade väg i livet är att bli som sin far, men Karl-Bertils hjälte Robin Hood inspirerar honom att ta från de rika och ge till de fattiga. Under sitt uppdrag att se till att alla får julklappar, träffar han Vera som bor på ett barnhem med sin lillasyster.

Originaltitel Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton
Regissör Hannes Holm
Manus Michael Hjorth, Hannes Holm, Johan Kindblom
Genre Drama, Familjefilm, 2020-talet
Skådespelare Jonas Karlsson, Jennie Silfverhjelm, Simon Larsson, Adam Pålsson, Vanna Rosenberg, Sonja Holm, Ingela Olsson, Lotta Ramel, Robin Stegmar

Albion
2024-01-14
Fångar originaltonen väl och porträtten känns lyckade. En stabil hommage till Tage Danielssons fina berättelse i allmänhet och till den tecknade förlagan i synnerhet. Betyget blir en 4;a
Sheepy
2023-12-29
Välgjord filmatisering av den klassiska animerade kortfilmen av Tage Danielsson och Per Åhlin. De flesta scener har replikerats med omsorg (oftast ordagrant). Det nya materialet fungerar till det mesta även om vissa delar känns något överdrivna. Skådespeleriet är bra och de flesta skådespelarna är dessutom porträttlika.
2023-12-27
Snyggt räddat! (10+/15)
servadac
2023-12-27
Originalet har en charm som håller än idag, ett av de största problemen med den här remaken är att tonen har blivit helt fel. Den utspelar sig i en mellanmänskligt iskall mardrömsvärld där absolut ingen behandlar sina medmänniskor med respekt. Är det så här manusförfattarna upplever verkligheten? När familjen Jonsson är fullkomligt odräglig och sadistisk överklass rakt igenom, även hans "ömma" moder som ska vara en motpart mot Tyko, så blir Karl-Bertil Jonssons motivation för att genomföra sin välgörenhetsturné oförståelig. Som alltid med svensk film är skådespeleriet under all kritik, men det svider ännu mer här eftersom man har originalets repliker och hur de levererades 1975 inpräntade i bakhuvudet. Det blir inte bättre av att just Karl-Bertil Jonsson förutom att han ser ut att vara 20 år gammal, också är bland den sämsta skådespelaren här, utan någon som helst karisma (troligtvis ännu en feltolkning av hans karaktär). Jag förstår att de vill ha med varje replik ifrån originalet, men ibland blir det kortslutning, när voiceovern säger att det utspelades på den tiden då man fortfarande kunde se fattiga ute, öhh går det att gå utanför dörren idag utan att se en fattig?
HerrNenne
2023-12-21
Lyckas förvånansvärt bra med att föra över klassikern till spelfilm. Tappar dock greppet lite mot slutet där det händer för mycket som filmen inte kan hantera bra, utan det blir stressat och upphackat när varje delhistoria ska ha sitt avslut på en egen dag. Tappar också balansen med Fru Hedqvist som samtidigt blir skurk och samvete. Borde skippat epilogen.
Freeko
2023-12-11
Otroligt vacker filmatisering,kan knappt tro det är svensk film. Jonas Karlsson har klockren timing som pappan.
päronanton
2023-11-05
En fin filmatisering av en välskriven legend nämligen allas vår Tage Danielsson. Jag tyckte filmen var otroligt fin, med en fin känsla av jul, vänskap och kärlek. Fin sång också av Sonja som framförde den på ett magiskt vis.
DOKAN
2023-01-08
Inte så illa pinkat inte även om det tecknade originalet förstås är mysigare och jag saknar Tages berättarröst. Simon är en helt ok Karl Bertil och Karlsson (som tycks kunna gestalta vad som helst) firar triumfer som cigarrpuffande pappan.
Dele
2023-01-06
(Naturligtvis) inte alls med samma sting som den tecknade versionen, men det är kompetent utfört och historien är fin. Men lite ljummet och onödigt känns det allt.
vonadel
2022-12-29
Jonas Karlsson är den stora behållningen i denna film. Riktigt bra. I övrigt slår den inte det tecknade originalet, men ändå lite sådär halvmysig i dessa tider. 6/10