3.3

Så tuktas en argbigga

Zeffirellis filmatisering av Shakespeares komedi om den kavata Katherina som uppvaktas av Petruchio.

Originaltitel La Bisbetica domata
Alternativ titel The Taming of the Shrew
Regissör Franco Zeffirelli
Manus Suso Cecchi d'Amico, Paul Dehn, Franco Zeffirelli
Genre Drama, Komedi, Romantik, 60-tal
Skådespelare Richard Burton, Elizabeth Taylor, Cyril Cusack, Michael Hordern, Alfred Lynch, Alan Webb, Giancarlo Cobelli, Vernon Dobtcheff, Ken Parry, Anthony Gardner, Natasha Pyne, Michael York, Victor Spinetti, Roy Holder, Mark Dignam

2023-12-16
För en som växt upp med Par i brotts mästerliga parodi på denna historia har jag alltid levt med tron att pjäsen slutar med att det är Petruchio som mjuknar. Således kunde jag njuta till fullo åt alla bråken och det livliga spelet hela vägen igenom. Men när den där slutpläderingen inte kom på slutet... då blev jag lite konfunderad. Om inte pjäsen slutar med den vändningen, vad är då poängen? Nåväl, hantverksmässigt är detta riktigt finemang. Burton och Taylor är utmärkta, och Zeffirelli verkar ha en betydligt godare hand med komedin än tragedin han senare gjordede i den träiga Romeo och Julia året efter. Härligt teatral scenografi och bra drag.
LTT86
2015-02-01
Jag är ingen Shakespeare fans, är inte så värst intresserat av såna saker, så deras sätt att prata fick mig inte min intressent att stanna kvar hos mig. Så vad jag inte tyckte om var story och budskapet dom försökte ge här var....? Så länge du är hårt mot din fru, så kommer hon alltid att följa dig och älska dig???????
bryngel
2013-03-15
Gillar man överspel och tafflig rekvisita, då slinker det här nog ner lätt. Själv gillar jag Shakespeare, men det här var ju inte alltför roligt. Svag trea för nostalgin och att det trots allt är en bra berättelse.
johnaleks
2012-09-25
var säkert bättre när den gjordes på 1600-talet, nä se 10 orsaker att hata dig istället
Quartz
2010-02-22
ja det är ju så jävla mkt mer äkta än mkt av dagens filmer, samtidigt som det såklart är mer uppebart att det är en film man ser pga dålig rekvisita emellanåt, miljöer osv :) men det blir ändå skådis-insatser som håller upp filmen. richard burton och lizzy är hur bra som hekst och spelar mot varann grymt. gillar ju rösten från michael hordern oxå eftersom man är uppvuxen med ivanhoe :)
Molestaire
2009-08-18
Härligt inspirerat och charmigt överdrivet spel av Richard Burton och Elizabeth Taylor.
Zaram
2009-07-22
En stört skön rulle, lättsam och roligt. Elizabeth Taylor äger! Sedan vad för tema filmen eller Shakespeares pjäs tar upp kvittar egentligen, en komedi är det och en komedi får man ta den för, att förska hosta in feministiska frågor och debatter i en film som denna är meningslöst enligt mig. eftersom den inte är "allvarlig"
2009-07-09
Hela historien är rörig och överdrivet utförd, men man får väl ta den för vad den är, en väldigt gammal historia och det tycker jag är intressant. Bra samspel mellan Burton och Taylor. Något som jag irriterade mig över var Burtons otaliga grymtningar och att argbiggan gav upp så plötsligt. En svag trea.
SoulSurvivor
2009-07-09
Kvinnans frigörelse + 1600-talet. Not a match. The board goes back.
2009-07-09
Nej, det här är nog inte riktigt min typ av film. Jag kan förvisso roas av det stundtals. Richard Burton och Elizabeth Taylor är trots allt väldigt bra och deras samspel är sevärt. Men det teatraliska upplägget tröttar ut mig och jag har väldigt svårt att engagera mig i den här ganska röriga historien