3.5

Rymdkapplöpningen

Space Race är ett dokudrama från BBC, som handlar om tävlingen mellan USA och Sovjetunionen om att bli först ut i rymden. I centrum står de två ländernas chefsingenjörer; Sergej Koroljov och Wernher von Braun. Koroljov är en före detta Gulag-fånge som hämtats från lägret för att se till att kommunisterna blir först ut i rymden. Han är så viktig att Sovjet håller hans identitet hemlig och alla rakettester sker i största hemlighet. Hans amerikanske motpart von Braun designade missiler för nazisterna innan USA fick honom att byta sida. Von Braun vill helst av allt bara få fria händer att bygga rymdraketer, men han får finna sig i att ständigt bli ifrågasatt på grund av sitt förflutna. Serien är ett samarbete mellan brittiska, tyska, ryska och amerikanska produktionsteam.

Originaltitel Space Race
Regissör Christopher Spencer, Mark Everest
Manus Christopher Spencer
Genre 2000-tal, Dokumentär
Skådespelare Robert Lindsay, Stuart Bunce, Marija Mironova, Steve Nicolson, Jeffrey Wickham, Richard Dillane, Tim Woodward, Mark Dexter, John Warnaby, Vitalie Ursu, Rupert Wickham, Chris Robson, Robert Jezek, Ravil Isjanov, Eric Loren

Ola_Schubert
2015-08-27
En utmärkt dokumentär som intressant nog visar på en massa saker jag inte kände till om rymdkapplöpningen. En svag fyra i betyg.