2.5

Rusar i hans famn

Kommunalrådet Tore omkommer i en flygplansolycka och lämnar efter sig hustrun Monica och barnen Lena och Klas. I tillbakablickar återupplever Monica under djup sorg sitt gemensamma liv med Tore, som långt ifrån var friktionsfritt.

Originaltitel Rusar i hans famn
Regissör Lennart Hjulström
Manus Lennart Hjulström, Yvonne Groening
Genre Drama, 90-tal
Skådespelare Reine Brynolfsson, Gunilla Nyroos, Anna Björk, Hanna Nyroos, Alexander Lindström

Albion
2022-09-16
För det första minns jag den där otäcka flygolyckan väl, och jag jobbade inom branschen då. Jag gillar försöket att få till en form av filosofisk berättelse som romanen innebar och filmen rör sig fint i de där trakterna också, men det blir ändå segt och konstlat för den utomstående betraktaren kan jag tycka. Betyget stannar vid en stark 2;a, 2+
KyLLo
2022-09-11
Baserad på en roman skriven av änkan till ett kommunalråd från Norberg som omkom i en verklig flygolycka 1989. Filmen känns förlegad och väldigt mycket som 90-talets relationsdramer. Spretigt berättad också. Det man kan uppskatta är väl tidsskildringen och att det är många kända namn, men samtidigt en dialekt som skådisarna får kämpa med. Kanske hade det varit bättre att satsa på lokala förmågor.
Hogman
2005-03-16
Ingen munter film direkt...känns väldigt svensk. Emellanåt gripande. Lennart Hjulström gör ett obegripligt portätt av en handlingsförlamad tjänsteman, fattar inte poängen riktigt.