3.4

Runaway Train

Två fångar rymmer från fängelset i Stonehaven. De jagas av vaktchefen Ranken som snart är dem på spåren. Rymlingarna stjäl ett tåg, men bromsarna förstörs och tåget dånar fram mot utplåning genom ett iskallt Alaska. Baserad på ett manus av Akira Kurosawa.

Originaltitel Runaway Train
Regissör Andrej Konchalovskij
Manus Paul Zindel, Djordje Milicevic, Edward Bunker
Genre Drama, Action, Thriller, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Jon Voight, Rebecca De Mornay, Eric Roberts, John P Ryan, Kenneth McMillan, Stacey Pickren, Walter Wyatt, Edward Bunker
Betygsantal 2086

Skapad 2019-10-31 av Mat1az
Mitt bland Alaskas frostbitna bergstoppar ligger högsäkerhetsfängelset Stonehaven. Ett fängelse den ökända kassaskåpssprängaren Oscar ”Manny” Manheim (Jon Voight) bestämt sig att rymma fr...   Läs mer »

Skapad 2019-10-31 av ray
Nu för tiden görs det en hel del machofilmer, med varken intelligenta manus eller vettiga skådespelare. Tar man en titt bakåt i tiden kan man dock hitta en del guldkorn. Detta är definitivt en ut...   Läs mer »

Starkbröl
2022-12-11
Eric Roberts har varit med i mer än 700 olika produktioner, och de flesta av dem är totalt skit. Detta är enligt Filmtipset den näst bästa rullen av de han medverkat i (den bästa är The Dark Knight), och det stämmer nog, det är med säkerhet den bästa där han har en större roll. Han och Voight och De Mornay är alla bra. En ganska tight äventyrsfilm med en del helikopter- och tågscener som fortfarande håller fint, i vad som filmiskt känns som en övervintrad (höhö) sjuttiotalare, till stora delar ett kammarspel, allt filmat i glåmiga färger. Däremot vet jag inte om den är så existentiellt intressant som vissa påstår. (SPOILER ALERT) Vad är det, vilddjuret i människan som kämpar för att vinna? Målet för friheten är att ha kontroll över sitt oundvikliga slut? Tja, på det viset liknar den kanske lite Vanishing Point, eller Thelma & Louise för den delen. Problemet är kanske att man sett så mycket film att alla poänger redan är gjorda, och när då en gammal moralitet dyker upp känns den extra föråldrad. Speciellt är det Voights slutliga beslut som inte övertygar, eftersom det inte stämmer överens med den karaktär man byggt upp -- vilket förstås också är poängen, men det känns väldigt konstruerat. Dessutom är den slutliga lösningen på trions problem något de borde ha listat ut tidigare, det var ju en självklarhet att gå ut genom vindrutan till exempel. Jag uppskattar dock slutet och det Kapten Ahab-visuella i det, som tyvärr spolieras av slutcitatet från Shakespeare, som bara återupprepar den poäng man redan sett visuellt och därför upplevs som både fånig och förolämpande för publiken. En fyra trots alla klagomål.
hsimpson
2021-05-31
Inbillat djup film med överspel. Känns mest larvig.
thebully
2018-09-25
Jag backar The Cannon Group till 100%
jaffa
2018-04-27
En riktig klassiker. En ovanlig berättelse och ett fantastiskt skådespeleri, Jon Voight är helt suverän. En filosofisk film som handlar om livet. Vinna eller förlora vad är skillnaden.
StaffanE71
2017-12-23
Existentiell actionfilm. Ovanlig. Visst, den har några år på nacken, men den håller. Klar 4'a.
Kimchi
2017-04-02
Ruggigt bra!
emilstjernholm
2017-01-22
Ingredienser som snö, tåg och fängelset gör det nästan svårt att misslyckas. Fantastiskt filmfoto och väldigt närgånget. Däremot kan jag nog också känna att Voight är något teatralisk, åtminstone sista halvtimmen.
triakel
2015-10-11
Bra skådespel. Av alla involverade.
DanjelFalck
2015-03-07
Voight och Roberts har aldrig varit bättre.
MrBlonde
2014-01-29
Besvikelse. Voight och Roberts spelar över å det grövsta och överlag en rätt tunn story.