2.8

Rubinbröllop

Patriks mamma och pappa firar 40-årig bröllopsdag och Patrik tänker göra allt för att kvällen ska bli så lyckad som möjligt. Pappa Gösta har bokat en bra krog, bjudit in familj och närmaste vännerna. Han förbereder minutiöst för sin kanske sista stora fest i livet. Problemet är att Patrik just separerat från sin hustru Helena. Helena är högt älskad av Gösta och han kommer att bli förkrossad av nyheten. Helena kommer dock till middagen och hon och Patrik är överens om att inget säga om separationen. Men de har underskattat Göstas vaksamhet och påföljande handlingskraft. Inte heller är de förberedda på hur Göstas känslosamhet kommer att påverka dem själva.

Originaltitel Rubinbröllop
Regissör Joachim Siegård
Manus Anna Siegård
Genre 2000-tal, Kortfilm
Skådespelare Henrik Rafaelsen, Livia Millhagen, Sten Ljunggren, Jane Friedmann

CaAT
2008-06-29
Det doftar svensk sommar och lysande film. Som tidigare sagts Ljungren briljerar. Slutscenen är underbar, och väl vald musik därtill.
Glorfindel
2005-06-01
Mysig...
mystepho
2005-04-29
Jag skulle säga att hela filmen var lysande! En liten rolig detalj är ju att filmen baserar sig delvis på manusförfattarens och regissörens egna upplevelser som gift par.
Lodger
2005-03-20
Sten Ljunggren är lysande.