3.5

RRR

I 1920-talets Indien under Brittisk ockupation så kämpar två män för olika saker och på olika sidor.

Originaltitel RRR
Alternativ titel RRR (Rise Roar Revolt), Ratham Ranam Roudhiram, Rise Roar Revolt,
Regissör S S Rajamouli
Manus S S Rajamouli, Vijayendra Prasad, Sai Madhav Burra, Madhan Karky, Riya Mukherjee
Genre Drama, Action, Äventyr, 2020-talet
Skådespelare N. T. Rama Rao Jr., Ram Charan, Ajay Devgn, Alia Bhatt, Shriya Saran, Samuthirakani, Ray Stevenson, Alison Doody, Olivia Morris

2023-08-21
Jösses, jag pressade mig igenom en timme och femton minuter för att verkligen ge filmen en ärlig chans eller hundra, men det här är verkligen bara skräp rakt igenom. Visuellt är det bara fult digitalt med en massa datoranimerade djur, fula green screens, noll förankring i tyngdlag och allt sådant där. Storyn känns banal och förutsägbar, karaktärerna hopplösa schabloner, framför allt de stela, onda britterna som får ryssarna i Rambo-filmerna att framstå som Daniel Day-Lewis-karaktärer. Men värst är nog själva tonen. Genomgående tramsig och extremt melodramatisk. Jag brukar vilja se färdigt innan jag betygsätter, men här var slutbetyget så självklart, och de tre timmarna så värdefulla att det inte var värt. Sicken smörja.
Sheepy
2023-06-27
Trots sin historiska kontext gäller det att kasta ut allt verklighetstänk när man ser RRR. I stället för ett verklighetsbaserat drama får vi något som är ett mischmasch av Marval, Hero/House of Flying Daggers och blandat med indisk brutalitet. CGI-effekterna flödar och det mesta är välgjort/färgsprakande. Att kombinera dramaturgiska scener tillsammans med scener med extremt överdriven estetik fungerar däremot enbart delvis och det blir därför svårt att ta filmen på allvar. Det blir lite som att ha clownskor på en begravning, något som man bör undvika om man vill att den dramatiska tyngden ska få korrekt effekt.
PeterTheW
2023-04-03
En av få Bollywood-filmer jag sett. Här kan vi snacka underhållning. Förbaskat snygg, over-the-top-action!
Rune2000
2023-01-29
Var tvungen att se denna film efter att ha sett James Camerons tokhyllning av filmen och dess handling. Det blir snabbt tydligt varför filmen passar Cameron i smaken och bjuder på ögongodis i nästan varje scen. Själva handlingen är lite mer avancerad än en Cameron-film, men i slutändan är det ändå en relativt enkel historia som hade kunnat berättats på kortare tid och med enklare medel. Men då hade resultatet inte varit lika minnesvärd som RRR, i slutändan, lyckas att vara.
capitol
2022-12-31