3.3

Rösten från andra sidan

John och Laura Baxter har två barn. En dag råkar deras dotter förolyckas i en drunkningsolycka. Paret åker en tid senare till Venedig där John arbetar med att restaurera en kyrka. I deras hotell bor också två äldre systrar. En av dem är synsk och kan förnimma deras avlidna dotter.

Originaltitel Don't Look Now
Regissör Nicolas Roeg
Manus Allan Scott (II), Chris Bryant
Genre Drama, Thriller, Skräck, Mysterium, 70-tal
Skådespelare Donald Sutherland, Julie Christie, Hilary Mason, David Tree, Clelia Matania, Massimo Serato, Renato Scarpa

RichardEk
2023-11-12
En film som definitivt fastslår att 1970-talet var det bästa filmårtiondet. Filmen har så många symboliska lager att det är svårt att börja nysta i dem. Ruskig, krypande, suggestiv, med en fenomenal Donald Sutherland i huvudrollen. Filmen hade otur att komma ut samtidigt som Exorcisten, och borde ha en mer framträdande roll i filmhistorien än vad den har.
GoldFinch
2023-11-10
Absolut sevärd. Bra skådespel och snygg i stilen och smått kuslig rakt igenom. 70-talet var en bra era för film som håller än idag. Dessutom härligt o se ett vintergrått Venedig utan en massa turister.
Dream
2023-10-24
Har visats ett par gånger på SVT nu, men det säger inte mycket. En riktigt seg klassiker som inte förtjänar att kallas skräck klassiker, möjligtvis drama klassiker. Den här tillhör en av dem filmer som inte åldrats väl.
JD
2023-07-04
Stilen, som tillämpar ett slags ”attack på alla sinnen”-princip i allt från kamera, klippning, ljud och musik till, i vissa scener, skådespeleri, funkade i Performance, men här får den en att börja längta efter en mer ”klinisk” och stilsäker regissör som Polanski, som kanske hade kunnat göra något mer spännande och intressant av den här historien.
Zebulonm
2021-08-09
Nää det här var inte värst..
ZoIX
2021-01-21
Det här är ju en giallo. Stabila skådisar och vackert Venedig. Julie Christie är naken i den här också.
RustyFilm
2020-09-16
Filmen börjar traumatiskt i England där huvudpersonernas lilla dotter dör i en drunkningsolycka och fortsätter sen med mycket spring i ett skrämmande Venedig som är i ett bedrövligt skick. Allt berättas med en mosaik av bilder med djärva korsklippningar. Många närbilder av detaljer som man misstänker är viktiga men som är svåra att förstå och tolka. De få poäng jag ger är för filmens ovanliga bildspråk, men tyvärr engagerar filmen inte alls i övrigt.
kanemura
2020-02-09
Snyggt filmat, välspelat och stämningsfullt!
Sarcadoz
2018-08-04
Skräckfilm? Lejonkungen är ju läskigare. Kass var den också. Kände redan efter första akten att detta inte kändes bra.
schramm
2018-01-17
Omtitt och jäsikens amalia vad bra det blev!