Rosita

Johannes bor med sin far Ulrik i en liten fiskeby i Danmark, där de lever ett stillsamt liv med jobb inom fiskeindustrin. Ulrik saknar kärlek och närhet av en kvinna, så en dag styr han upp ankomsten av en 26-årig filippinsk kvinna, Rosita, precis som flera andra män i byn har gjort tidigare. Johannes måste nu motvilligt engagera sig i deras förhållande, eftersom engelska inte är Ulriks starkaste sida.

Originaltitel Rosita
Regissör Frederikke Aspöck
Manus Kim Fupz Aakeson
Genre Drama, Familjefilm, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Jens Albinus, Mikkel Boe Følsgaard, Mercedes Cabral, Julie Agnete Vang, Mads Riisom, Jacob Moth-Poulsen, Marilou Nadonza, Girlie Lou Nielsen, Anders Brink Madsen, Carsten Svendsen, Lise Baastrup, Niels Ellegaard, Linda Fallentin

KyLLo
2017-12-13
När jag såg den här kom jag att tänka på en gammal svensk film som jag såg för väldigt många år sedan. Svar med foto, heter den. I den spelar Samuel Fröler en blyg man som träffar en lettisk kvinna via kontaktannons. Jag minns egentligen inga detaljer från den, men kanske finns det vissa likheter. Här är det istället en dansk arbetare som hoppas finna en livspartner i en främmande filippinska, men där kommunikationsproblem ställer till det. Ganska välgjord, med en del vemod och en gnutta humor. Man får ungefär vad man kan förvänta sig, varken mer eller mindre.