3.7

Rosemarys baby

Rosemary och Guy flyttar in i sin drömvåning i New York. Rosemary upptäcker att hon är gravid samtidigt som hon börjar drömma märkliga drömmar. Drömmarna känns kusligt verkliga och hon börjar misstänka att hon är offer för en djävulsk komplott.

Baserad på romanen Rosemary's Baby av Ira Levin från år 1967.

Originaltitel Rosemary's Baby
Regissör Roman Polanski
Manus Roman Polanski
Genre Drama, Skräck, Mysterium, 60-tal
Skådespelare Mia Farrow, John Cassavetes, Ruth Gordon, Sidney Blackmer, Maurice Evans, Ralph Bellamy, Victoria Vetri, Patsy Kelly, Elisha Cook Jr, Emmaline Henry, Charles Grodin, Hanna Landy, Phil Leeds, D'Urville Martin, Hope Summers

Skapad 2019-12-22 av sethgecko
Redan första scenen i Rosemarys Baby är genialisk. En sakta åkning runt ett vackert New York hus, tillsammans med en extremt suggestiv musik, suger in oss på en gång. Hela filmen har en väldigt...   Läs mer »

Skapad 2019-12-12 av
Ska jag vara ärlig så har Roman Polanski aldrig varit någon av mina favoritregissörer och jag tycker faktiskt att övervägande delen av hans filmer bara är sega och tråkiga. Några få undantag...   Läs mer »

RustyFilm
2021-05-04
Visst är det här en skräckfilm men inte enligt samma mönster som varit gängse i genren. Roman Polanskis filmatiseringen ger Ira Levins roman en ton av psykologisk spänning som lömskt och stilla attackerar. Detta genom långa tagningarna och mycket juste kameraarbete. Mia Farrow gör Rosemary till en härlig men nervig karaktär, bra gjort Det här är ju en uppskattad och etablerad klassiker från 60-talet. Men nyss såg jag den för första gången, konstigt kan man tycka. Filmen har dock klarat åldern bra, så bättre sent än aldrig.
2021-03-28
Ruggig rysare som går under skinnet på en efter vad tiden lider..Hela skapelsen andas occult fabless, som även filmen ger hints om längs vägen/ e.x/1966/year one. etc..+ samt många visuella utspel som läggs fram. Då om man nu vet vad att leta efter. Stör mig en del på Rosemary karaktärens urblåsta godtycklighet & hennes ubeer korkade snällhet/tröghet. Just take the conceqvences lixom. Nåväl vågad film att vara från 68. Och en milstolpe när det gäller skräck/rysar genren.

2017-06-28
Det här är en av världens bästa filmer!
92axha10
2017-02-11
Kuslig och spännande med hög intrig.
Gooran
2016-10-24
Slutet är bra som idé men utförandet är lite överdrivet, så det hade kanske vunnit på att tonas ner (eller bara hintas om), i min mening. Annars finns inte mycket att anmärka på. Fantastisk film som förtjänar högsta betyget.

2016-10-09
Denne er jo riktig bra. Ligger like ved femmer grensen. Mia bra og søt. Fantastisk story.
BrutusBeefcake
2016-08-29
Otroligt ruggig hela vägen! Rös längs hela ryggraden flertalet gånger, några få saker som jag störde mig lite på men detta är en förstklassig rysare helt klart. Stämningen sitter verkligen från bildruta 1. (12-/15)
2016-07-25
Totalt överskattad! Allmänt tråkig och intetsägande film utan någon egentlig handling. Filmen är inte ens det minsta spännande och särskilt underhållande är den inte heller. Hade det inte varit för skådespelarnas insatser så hade den fått en 1:a.
andmoreagain
2016-05-13
Omsedd! Hade den som en fyra men hade i minnet att den kanske var lite för tråkig...men betyget får vara kvar. Mästerlig filmatisering av Times New Roman Polanski och den ska tydligen strikt följa den littera upplagan; ett bra drag! Rik på stämning och både Farrows och Cassavetes gör det bra. Dock kan jag inte förmå mig att tycka att det är Polanskis def. höjdpunkt. Ser hellre Djävulsk gisslan alla dar i veckan!
ouimadame
2016-04-03