2.7

Room 304

I ett hotell i Köpenhamn korsas flera olika liv genom varandras olycka eller öde: En flygvärdinna i desperat behov av intimitet. En invandrare besatt av hämnd. En hotellägare förlorad i förtvivlan. En hustru övergiven av sin man. En receptionist med blod på händerna. Människor möts i intimitet av hotellrum, hemligheter avslöjas och oväntade händelser slås samman till en dramatisk berättelse om kärlek och längtan.

Originaltitel Værelse 304
Regissör Birgitte Stærmose
Manus Kim Fupz Aakeson
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare David Dencik, Mikael Birkkjær, Stine Stengade, Trine Dyrholm, Luan Jaha, Ariadna Gil, Magnus Krepper, Lourdes Faberes, Ksenija Marinkovic, Leon Lucev, Ivo Gregurevic, Mona C Soliman, Ana Risueño, Kristian Ibler, Jens Jørn Spottag

2015-02-18
En stabil och välspelad film som tenderar att slå knut på sig själv. Stærmose & co tycks inte riktigt lita på sig själva, utan försöker göra filmen "finare" än vad den är med parallella historier och bruten kronologi, vilket i detta sammanhang känns lite pretentiöst. Jag hade hellre sett att de hade gått djupare ner i karaktärerna och intrigerna. En helt okej film som hade kunnat vara så mycket bättre. (8-/15)
Gigi1943
2014-06-19
I början var jag totalt lost men den tog sig mot slutet, fanns en del bra sekvenser men jag sa först en tvåa och ändrade mig efterhand till en svag trea. Jag begriper inte varför man bara översätter det danska språket och struntar i att texta när svenskar pratar. Man hör ju för fagelunda inte vad de säger, ska man behöva hörapparat! Och inte fungerar text-tv 199 heller på filmkanalerna, SUCK!
StureStenhög
2013-07-25
En sån där film som hade kunnat vara okej om den hade nöjt sig med att vara okej, men nu tyngs den ner av sina egna pretentioner. Det känns som att vi har att göra med en regissör som hemskt gärna vill åka runt på diverse filmfestivaler och prata om vilken mänsklig film hon har gjort. Ta bara en sån sak som att man har valt att berätta historien i icke-kronologisk ordning, det finns ingen riktig anledning till detta, mer än att få det att se ut som att storyn är mer substansfylld än vad den faktiskt är. Den enda som lyckas väcka ett genuint intresse hos mig är David Denciks karaktär, mycket tack vare Dencik själv, men det blir inte så mycket av hans tråd heller. Förhoppningsvis får den här filmen vila i frid
annihilat0r
2013-06-21
"Værelse 304" skildrar ett antal själar, karakteristiska trådar, som under filmens gång nystas. De nystas ihop till en dramatiskt och ganska beklämmande cirkel. En cirkel utan en start, en cirkel utan ett mål. Som livets tripp för ballongen fylld med helium som föds och dör i atmosfären – som lever sitt liv vandrandes bland moln.