Room 237

Dokumentär om olika teorier om dolda budskap i Stanley Kubricks The Shining.

Originaltitel Room 237
Regissör Rodney Ascher
Manus Rodney Ascher
Genre Dokumentär, 2010-tal

monsterpop
2023-10-19
tycker det var uppfräschande med "konspirationsteorier" som inte urartar i rasism. det brukar ju annars vara en svag punkt som riskerar att få alltsammans att rasa samman på modus tollens.
KimEkberg
2021-09-08
Lite jobbig bildsättning från andra filmer, och musik som gör det mer dramatiskt än det verkligen är. Här hade jag faktiskt hellre sett lite talking heads. Tycker inte alla som pratar är galna, det finns ändå poängen i läsningen av The Shining som en film om att handskas med sin historia. Också en bild av människan som ett djur som febrilt försöker finna en mening i tillvaron. Det tjänar uppenbarligen till att strössla med öppen symbolik och kulturella referenser såsom Kubrick hade för vana, det skapar mycket tidsfördriv för många människor.
vieekk
2019-11-13
Måste bara skriva att den här filmen säger inte att månlandningen var fake, men att filmerna ifrån månlandningen är fake, enligt en person. Oavsett månlandningsfilmernas autenticitet så tror jag att USA hade tillräckligt ego och vinning på att ha en backup-plan om något skulle gå fel vid sändningen av filmerna.
Asmorod
2017-01-01
Bara nej.
myslas
2015-10-30
Det är så sorgligt att lyssna på de här desillusionerade människorna varav de flesta förmodligen behöver psykiatrisk hjälp. Jag får inte ut mer av den här filmen än jag får av en film med tokstollar som tror att månlandningen var fake. Det slutliga intrycket blir, vad är det för fel på människor?
Fredzon_M
2015-02-19
En underhållande och snygg dokumentär om besatthet och filmens (i bred mening) freudianska dragningskraft. Tycker det är skönt att man helt skippar talking heads, introduktion och uppdelning av de medverkande och att teorierna istället samsas i ett kontinuerligt narrativ - lika pussellikt och detaljfokuserat som teorierna själva. Sen att det mesta är väldigt långsökt gör inte så mycket, för dessa människors besatthet är intressant i sig själv.
Punkliv
2014-08-31
Rekommenderad tvåa. Tröttnade väldigt snabbt och ju mer tiden gick desto surare blev jag på idioterna.
100tonvalspäck
2014-08-24
Intressant men rörig. Bilder från "The Shining", bilder från andra filmer, små tecknade bilder, animerade bilder, allt blandas och gör det svårt att hänga med ibland, mycket av bildmaterialet är dessutom helt irrelevant. Även svårt att särskilja de olika personerna och deras teorier från varandra då det bara är första gången de talar som ett namn visas.
Benisakura
2014-04-24
Blev helt utmattad av att se denna, har sett the shining en handfull gånger så det var kul att få en inblick i olika teorier men alla åsikter om filmen var inte lika intressant. Oerhört fascinerande att se försöket med att spela upp filmen framåt och bakåt samtidigt måste jag säga.
ryderup
2014-02-22
Krystat. Löjligt. Inte så värst intressant.