3.9

Room

24-åriga Joy och hennes femårige son Jack bor tillsammans i ett litet rum. Allt de har är en säng, en toalett, ett badkar och ett litet kök. Den enda utsikten är den genom takfönstret. Jacks uppfattning av världen är begränsad till deras existens i rummet och det som finns utanför existerar bara på TV. Ibland får de besök av Old Nick som kommer med olika förnödenheter. En dag får Joy nog och berättar en omskakande sanning för sin son.

Baserad på romanen Room av Emma Donoghue från år 2010.

Originaltitel Room
Regissör Lenny Abrahamson
Manus Emma Donoghue
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Brie Larson, Jacob Tremblay, Sean Bridgers, Joan Allen, William H Macy, Tom McCamus, Cas Anvar, Amanda Brugel, Joe Pingue, Wendy Crewson, Jack Fulton

vonadel
2023-06-13
Denna har jag haft länge utan att blivit färdig att kolla på den. Och det var ju dumt, för den var ju riktigt bra. Bra prestation från både Brie och Jacob. Hoppas nu Jacob lyckas ta steget från en talangfull barnskådis till en bra vuxenskådis också. 7/10
finkan
2020-10-20
Riktigt bra, hade läst boken
Rele
2020-10-15
En väldigt gripande och bra film. Den speglar hemska sanningen av sjuka människors beteende mot hjälplösa unga människor. Skådespelarna var väldigt duktiga. Jag ger en stark fyra.
Norpan0
2020-05-31
Gripande berättelse. Fint kameraarbete ur barnets synvinkel. Lågmäld.Fängslande.
Norpan0
2020-05-27
V70
2018-09-01
Sjukt bra skådisar.
Supernaut
2018-07-25
Brie Larson är fantastisk och fint berättande. Ruggigt bra film, trots att den verkade vara totalt Oscar bait.
C12
2018-06-10
Vansinnigt tråkigt.
RustyFilm
2018-04-26
Jack (Jacob Tremblay) är uppvuxen (från födseln till 5 årig kille) i ett 12 kvm litet rum (egentligen ett skjul) med endast ett litet takfönster. Detta utan att någonsin fått lämna rummet. Hans mamma Ma (Brie Larson) har på samma sätt varit i rummet ytterligare två år (Jack föddes där). Filmen beskriver deras sista år i rummet, flykten och första tiden i frihet. Det är en mycket rörande och ångest-framkallande historia. Intressant är det dessutom hela tiden. Hoppas att filmen återger händelse-förloppet på ett hyfsat korrekt sätt (det här är ju en verklig händelse som upp-dagades för inte så länge sen).
AndersAxelsso
2018-01-15
Uj, uj, den här fyran var stark. Har fortfarande en knut i magen.