3.3

Romulus, My Father

Film baserad på den tysk-austaliensiske filosofen och författaren Raimond Gaitas kritikerrosade memoarer. Den berättar historien om Romulus, hans vackra hustru Christina och deras kamp att under svåra motgångar uppfostra sonen Raimond. Det är en historia om omöjlig kärlek som leder till ett obrytbart band mellan far och son.

Originaltitel Romulus, My Father
Regissör Richard Roxburgh
Manus Nick Drake
Genre Drama, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Eric Bana, Franka Potente, Marton Csokas, Kodi Smit-McPhee, Russell Dykstra, Jacek Koman, Alethea McGrath, Esme Melville, Terry Norris, Veronica Sywak

2019-03-11
En fader-son-film som inte är någon klyschig historia som följer normerna. Även fina miljöer.
Salvation_Mind
2015-02-18
Udda film, började aldrig gilla den.
okidoki
2013-09-06
Eländet bara växer i denna film. Till slut stängde jag av, det får finnas gränser.
SHAAWW
2010-08-09
Intressant
larox
2010-06-19
Otroligt gripande, sett ur alla perspektiv. Modern - en rejäl bokstavskombination - som fick hela omgivningen på fall. Nej, jag såg inte något roligt, jag såg en film som var oerhört dramatisk och gripande. En mycket sevärd och gripande film som till många delar speglar den dysfunktionella familjen. Välgjord, välspelad och medryckande - rakt igenom!
KillerPutte
2010-01-27
(rek.3) Väldigt gripande och välgjort drama. Eric Bana, ungdomsskådespelaren och det fina fotot hör till filmens starka sidor! Till filmens nackdel hör att mycket känns ouppklarat, jag skulle vilja ha ett utvecklande av ett antal sidor av historien, det drar ner filmen. Men det blir en svag fyra inte minst tack vare den underbara scenen efter fem minuter då en sliten arbetare kokar ägg i sin egen urin. Humor.
Tomtänge
2009-09-25
En mycket vacker film. Sorglig och smärtsam men ändå varm.
dr.kristina
2008-10-26
En helt fantastisk historia, smärtsam att se men fin och nära. Pojken spelar fantastiskt o Eric Bana är underbar.
JonasM
2008-09-15
En vacker, lågmäld och helt underbar film som bjuder på fantastiskt foto och skådespeleri. Mycket stark 4:a.