3.9

Rödskägg

En hård, men omtänksam läkare på en fattigklinik på landsbygden tar sig an en läkarkandidat för att få honom att engagera sig för de sämre lottade i samhället.

Originaltitel Akahige
Alternativ titel Red Beard
Regissör Akira Kurosawa
Manus Masato Ide, Hideo Oguni, Ryûzô Kikushima, Akira Kurosawa
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Toshirô Mifune, Takashi Shimura, Chishû Ryû, Kyôko Kagawa, Tatsuyoshi Ehara, Reiko Dan, Eijirô Tôno, Yuzo Kayama, Tsutomu Yamazaki, Yoshio Tsuchiya, Haruko Sugimura, Kinuyo Tanaka, Akemi Negishi, Miyuki Kuwano, Terumi Niki, Kin Sugai, Koji Mitsui

Skapad 2005-02-10 av
En läkarkandidat som siktar på att bli en högt uppsatt läkare blir placerad på en fattig klinik på landsbygden där en läkaren, som kallas Rödskägg, är huvudläkare. Till en början är kand...   Läs mer »

fisk0
2024-04-04
Likt Barneyk tycker jag inte det här var solklart. Några scener, som brunnen, är helt fantastiska, men det är även en hel del överspel och övertydligheter - det är inte precis subtilt vad den nya läkaren tycker när han kommer dit, men ändå känner de sig tvungna att tydligt förklara allt i ett feberrus senare i filmen. Kan ändå uppskatta en del av teatraliteten, särskilt i den vackra scenografin, men det blir för mycket melodram emellanåt, med musik som inte lämnar något tolkningsutrymme. I det stora hela kanske det rör sig i trakterna kring stark trea och svag fyra, lutar åt en trea just nu.
JohnTron
2023-08-26
Klockren 5:a - kanske Kurosawas bästa film. Kolla in fotot, kolla in scenerierna, kolla in skådespeleriet. Allt är bland det bästa man kan se. Att filmen är så lång tycker jag är ett stort plus. Här kommer man in i livet på sjukhuset efter hand. Liksom huvudpersonen ändrar man uppfattning om dr. Niide sakta men säkert. Tycker dessutom det är Toshiro Mifunes skådespeleri i denna film är det bästa han gjorde. Se den och låt den smälta in i ditt inre.
2015-11-13
Väldigt ojämn för mig, bitvis otroligt tråkig och ointressant, bitvis gripande och rörande. Svårt att sätta betyg, under sina dryga 3 timmar så är jag långa stunder totalt ofokuserad och tappar tråden helt. För att senare vara jättengagerad och sitta och krama om min filt. Blir en trea som helhet.
hassehans
2015-04-23
Klockren 5:a.
martineden
2015-02-22
*HÖJER FRÅN 4 TILL 5* Onekligen ett mästerverk, som till både form och innehåll skiljer sig ganska mycket från Kurosawas vanliga tematik. Fint skådespel och bra manus, med karaktärer och intriger som engagerar och med en social kritik och budskap. Ett mästerverk!!! 5.
andmoreagain
2014-05-24
Föga förvånande är filmen hopplöst lång och jag kan inte förstå vad som motiverade längden??? Karaktärsutvecklingen är oerhört tam. Mifune är Mifune och den unge läkaren byter ju sida över en natt och gör det i filmens begynnelse. Sedan följer flera timmar av misär och psykbryts för att visa de fattigas eländiga situtation vilket är hedervärt men jag blir ändå uttråkad. Sedan är den stilistiskt rätt blek för att vara Kurosawa och detta dämpar mitt engagemang. Betyget kunde ha blivit en ytterst svag trea men jag känner mig lite vresig idag och väljer att vara jävlig.
ses11
2013-08-18
Kurosawa kan här lätt bli sentimental på sina ställen, och filmen är lite förenklad i klassificeringen goda och onda människor. Med andra ord, en film som gör det väldigt enkelt för sig. Men samtidigt har "Rödskägg" en enorm människovärme och är extremt mänsklig. Det är dock inte svår att förstå att han ansågs som lite passé när den här släpptes 1965, Imamura och de andra nya filmskaparna kändes mer i takt med sin tid i att visa mer komplexa människoporträtt och inte moralisera alltför mycket. Men som en sympatisk film gjord i ett klimat där Japan höll på att västifieras och utveckla liberala ideal är det en påminnelse om vikten av medmänsklighet i samhället.
TheJack
2013-08-11
Långt ifrån det mästerverk som jag uppfattade den som när jag såg den sist, men en härligt simpel gripfilm är det ju hur som helst. Det är dock synd att Kurosawa har en förkärlek för temat nobla överklassare som är de fattigas enda hopp.
labi
2011-12-18
Aningen för lång möjligen, men femman är odiskutabel. Ett tvättäkta mästerverk!

2011-11-19
efter ha sett klart den precis nu måste jag hålla med KillerPutte för tillfället. för att filmen ska få en 5a måste den kanske växa lite, jag vet inte. fantastisk film, helt klart!