3.3

Röd hymn

Utspelar sig på 1800-talet då en grupp bönder kräver grundläggande rättigheter av sin landsägare. Detta orsakar problem och hästridande soldater anländer.

Originaltitel Még kér a nép
Alternativ titel Red Psalm, The People Still Ask
Regissör Miklós Jancsó
Manus Yvette Biro, Gyula Hernádi
Genre Drama, Fantasy, Krig, Musikal, 70-tal
Skådespelare Lajos Balázsovits, András Bálint, Gyöngyi Bürös, Erzsi Cserhalmi, Mari Csomós, László Csurka

fisk0
2022-10-01
Själva berättelsen var rätt svår att hänga med i, men älskar hur det görs stora tidshopp under kamerarörelser utan klipp.
2018-03-29
Som brukligt med många konstnärligt hyllade filmer från oväntade delar av världen så är det förbaskat snyggt men ack så obegripligt. Manuset är ju i stort sett bara uppbyggt kring kommunistiska floskler, och när absolut ingenting presenteras så att man har en chans i att hänga med blir det bara tröttsamt. Ja, bilderna är snygga, men det måste finnas innehåll bakom det hela också.
TheJack
2014-02-09
Jancsó balanserar briljant mellan realismen i den långa tagningen och det uppenbart konstruerade där skådespelare och kamera i ständig, och utstuderad, rörelse utgör en komplicerad dans. Jävligt fin och häftig.
#54
2012-12-09
En mycket märklig film.
mattarello
2012-06-08
Sångerna glömmer man inte i första taget!
goeran
2011-10-28
Miklós Jancsós Red Psalm (Még kér a nép) från 1971 har utsökta bildkompositioner i vackra färger och filmen är värd att se av denna anledning. Innehållsmässigt är däremot Red Psalm inget annat än en patetisk kommunistisk pamflett med glada socialistiska bönder som läser uppmuntrande budskap från Engels och som högstämt deklamerar att det gäller att plantera ett träd som skall bära frukt i framtiden; och det fick ju också ungrarna skörda senare med Béla Kun, Mátyás Rákosi och János Kádár.
RavenRed
2010-09-07
Såg den precis på Cinemateket. Ack, så bra den är.
Tonti
2010-09-06
Riktigt snygg och musiken är rätt trevlig. Men om filmen gav mig särskilt mycket vet jag inte precis. Lite tramsig ändå.
KimEkberg
2010-09-05
neä den var lite för si och så. men jävligt snygg och elaborat. jag förstod inte varför tjejerna skulle visa tuttarna hela tiden. förklara det rune!
Rune2000
2010-05-04
Efter den första, högst udda, halvtimmen såg jag fram emot att se vart denna film skulle leda ur handlingssynpunkten. Tyvärr känns det som att "Röd Hymn" är inte mer än en temafilm med konstnärliga inslag. Bra men ingenting jag skulle vilja se flera gånger.