1.8

Riot on Sunset Strip

Ett gäng amerikanska ungdomars revolt mot föräldrar och samhället under slutet 60-talet. I huvudrollen är unga Andy vars pappa är polis och mamma alkoholiserad. De testar droger och går på konserter. Band som Standells och Chocolate Watchband medverkar i filmen som sig själva.

Originaltitel Riot on Sunset Strip
Regissör Arthur Dreifuss
Manus Orville H Hampton
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Aldo Ray, Mimsy Farmer, Michael Evans, Laurie Mock, Tim Rooney, Gene Kirkwood, Hortense Petra, Anna Mizrahi, Schuyler Haydn
Filmnummer 22053

Namellak
2016-05-28
Det var länge sedan jag skrattade och skruvade mig så mycket åt ett drama. Daterad och överdriven med stereotyper som omöjligt går att ta på allvar. En uppfostrande speakerröst talar ibland om för oss hur vi ska uppfatta situationen. Stundtals intressant när filmen försöker säga något meningsfullt om (radikala) ungas villkor kontra maktens vuxenvärld. Tyvärr försvinner denna ambition snabbt i sensationsfrosseri. Kan vara intressant utifrån Standells och Chocolate Watchbands medverkan samt som historiskt dokument över radikala stämningar under sent 1960-tal.