2.9

Ricky

Katie, en fabriksarbetande ensamstående mor, träffar Paco på jobbet. Inom kort flyttar han in med henne och hennes dotter och familjen far tillskott i form av den lilla babyn Ricky. Men Ricky är inte som andra barn.

Originaltitel Ricky
Regissör Francois Ozon
Manus Francois Ozon
Genre Drama, Komedi, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Alexandra Lamy, Sergi López, Mélusine Mayance, Arthur Peyret

KyLLo
2017-11-02
Regin är fantastisk. Imponerande att Ozon kan skapa så pass olika filmer och ändå hålla så hög standard och få det att se så enkelt ut. Jag är glad att jag inte läste något om den innan jag såg den, då blev den nog mer överraskande. Manuset är småoriginellt och vågat. Det är ingen helseriös film med helt realistiska reaktioner, utan gjord med glimten i ögat. Samtidigt är den tänkvärd och särskilt småbarnsföräldrar kan nog känna igen en del. Och jag tycker att filmen indirekt ställer en seriös fråga till alla tittare - vad hade du gjort? Skådisarna funkar utmärkt för filmen. Dottern spelas av samma flicka som spelade Sarah i Sarahs nyckel (om ni sett den). Babyn är helsöt. Ingen tvekan om att filmen är en trea för mig. Att hålla på och jämföra med Ozons andra filmer känns bara onödigt när den inte liknar någon annan jag har sett av honom.
Terran
2013-10-27
Jag hade velat ha filmen mer allvarsam, då jag ändå tycker det är en allvarlig historia.
Brinkmann
2010-02-11
Ingen vidare film. Och efter att ha läst Ozons egna kommentarer om filmen förstår man varför. Han yrar på om att: "undersöka moderskapet", "den goda och den monstruösa modern" i en och samma kvinna och"den komplexa evolutionen av hennes moderliga impulser".
nodon
2010-02-10
Knappast Ozons bästa men ändå kittlande och ganska rolig film. Hade förväntat mig mer än vad jag fick dock.
Feddan
2010-02-09
Bisarr historia om en baby med vingar och hur detta påverkar den närmaste familjen. Lyckas vara kul och insiktsfull.
SantaClaus
2009-12-26