1.8

Revelation

Ett heligt skrin som har varit försvunnet i tvåtusen år dyker upp i en husbil år 2001. Miljardären Magnus Martel satsar allt för att få tag i skrinet, och för att få insikt i dess mystiska krafter måste astrologi och alkemi kombineras med modern vetenskap.

Originaltitel Revelation
Regissör Stuart Urban
Manus Stuart Urban
Genre Thriller, Fantasy, Drama, Äventyr, 2000-tal
Skådespelare Terence Stamp, James D'Arcy, Natasha Wightman, Liam Cunningham, Udo Kier, Derek Jacobi, Celia Imrie, Vernon Dobtcheff, Paul Birchard

2022-11-20
En Da Vinci koden på låg budget där manuset spretar iväg åt alla håll och de verkar vilja få med det mesta i symbolik, religion och mystik. Resultatet blir rörigt och osammanhängande. Några miljöer och vissa scener är dock välgjorda - och Udo Kier är alltid grym.
lamotta
2016-07-09
Maken till undermåligt berättad historia har jag väl aldrig sett. Filmen består av ett radband av korta, osammanhängande scener utan någon som helst dramaturgi. En sån detalj som att få slutet av en scen att hänga ihop med början av nästa verkar vara oväsentligheter i Stuart Urbans magiska värld. Den som går igång på närbilder av Udo Kiers hypnotiska blick får dock sitt lystmäte stillat.
NoWireHangers
2016-04-22
Murvel48
2013-04-13
Vilket mumbo jumbo!
Kudden
2013-04-12
Lite förvånansvärt att Revelation gjordes redan 2001, för det känns verkligen som om Stuart Urban försökt slå mynt av Da Vinci-kodens popularitet. "Folk verkar gilla det där dravlet", låtsas jag att han tänkte, "så jag kanske kan tjäna en hacka på att använda en likartad handling, och så adderar jag tre gånger så mycket dravel."
jossansten
2007-03-27
Egentligen är filmen OK, intressant innehåll. Manus är dock väldigt krystat och känns mest töntigt.
2007-01-16
Enormt meningslös film. Sådana här b-rullar brukar oftast få åtminstone en tvåa av mig, men inte denna gång.

2007-01-14
Usel engelsk produktion som känns meningslös och ointressant från första spelminuten. Skräp rakt igenom och då i synnerhet om man ser till manuset.
Dele
2006-11-13
Förslag på svensk titel: Dravelation.
Kurosawafan
2006-04-09
bättre än väntat för 29:- jag gillar sådan här mystik, inte bästa genomförandet dock, lite stökig och dåligt sammanhållen, men helt OK