3.6

Return to Lonesome Dove

Uppföljaren till den populära miniserien. Kapten Call har just begravt Gus och tänker ta sig tillbaka till sin ranch i Montana med en hord mustanger och tar hjälp av Isom och Gideon Walker.

Originaltitel Return to Lonesome Dove
Regissör Mike Robe
Manus John Wilder
Genre Drama, Western, Mini-serie, 90-tal
Skådespelare Jon Voight, Barbara Hershey, Reese Witherspoon, Oliver Reed, Louis Gossett Jr, Dennis Haysbert, Rick Schroder, CCH Pounder, William Petersen, Timothy Scott, Nia Peeples, Chris Cooper, Barry Tubb, Jane Lind, Jack Caffrey, William Sanderson, David Carpenter

Mat1az
2015-10-13
Förvånansvärt bra. Mycket tack vare att flera skådespelare är med och repriserar sina roller. Jon Voight är jäkligt bra som Captain Call. Men tycker alltid där är svårt att se någon annan spela en karaktär man fäst sig vid, och så även denna gång. Sen att Tommy Lee Jones gjorde rollen så exceptionellt bra i Lonesome Dove gör det ju inte lättare för Voight. Men de gjorde helt klart rätt i att välja Voight då Jones tackade nej. Det som gör den här uppföljaren intressant är att den introducerar nya karaktärer och att det är klart fler intriger på gång. Vissa saker känns det som de kopierat från förra serien. Call ska t.ex. här nu leda hästar till Montana, istället för Kor. Och skurken Blue Duck är här istället utbytt till Jack Jackson. Men det där är petitesser. Det här är en otroligt bra Western mini-serie som man absolut inte får missa om man gillade Lonesome Dove. Det som dock är otroligt synd är att denna serie inte fått samma mängd kärlek av restaureringsteamet. Bluray-utgåvan jag köpte var inte mycket att hänga i granen om man jämför med den superba utgåvan av Lonesome Dove. Visst går det att titta på, men hade klart hoppats på mer från en Bluray-utgåva.
2014-12-27
Bara tanken på att göra en uppföljare till den otroligt fantastiska mini-serien Lonesome Dove kändes som ren idioti. Till min förvåning så lyfter denna uppföljare nästan hela vägen upp till sin föregångare tack vare att man behållt en hel dels kådespelare och de som bytts ut har inte bytts ut mot sämre skådespelare t.ex. Jon Voight istället för Tommy lee Jones. Historien fortsätter dessutom där föregångaren avslutades och manuset är som helhet även denna gång fantastiskt bra. Underbar western. 5-
Howler19
2013-05-29
Superlativen haglar inombords efter att jag sett denna enastående western-serie. Jag var så inställd på att den skulle vara långt sämre än sin föregångare. Kan man vara annat när man jämför med något av det bästa man sett? Till min förvåning och förtjusning var det här dock inte alls långt ifrån. Det enda som jag på rak arm kan känna var sämre var att man saknar några skådespelare, främst tänker jag då på att Jon Voight inte alls når upp till Tommy Lee Jones nivå som Captain Call. Å andra sidan tillkommer ju Reese Witherspoon vilket kompenserar för mycket i min bok!
padde86
2008-06-02
Håller med om att föregångaren är bättre, men detta är ändå toppklass!! Innehåller allt man kan önska sig!!
Kurosawafan
2007-09-16
skön, TV western när den är som bäst...man saknar Gus men Cap Call är hardcore (fuck snoopdog och alla låtsastuffingar... 1 mot 100 är hårt)

2007-01-28
Välgjord fortsättning på historien. Det finns många sekvenser som är riktigt underhållande, men däremellan varvas det med onödigt långa transportsträckor som i mitt tycke gör denna mini-serie lite väl utdragen och ibland ointressant. Når inte riktigt ända fram till sin föregångare, även om det är en bra och sevärd filmatisering.
WederLight
2007-01-09
Inte lika bra som sin föregångare, men fortfarande bra. En skön story, men lite för tragisk imellanåt. Saknar de sköna karaktärerna som var en stor del av föregångaren. Framförallt är det samspelet mellan Kaptenen och Gus som saknas.
belind
2006-03-16
En bra uppföljare av Den långa färden med Duvall och Jones. Inte riktigt lika bra manus(ej skrivet av McMurtry), men skådisarna är lika bra, inte minst Jon Voight, Rick Schroder och Oliver Reed.