3.2

Return of the Living Dead

Två kompanjoner råkar av en olyckshändelse släppa ut en giftig gas som väcker upp döda. Snart översvämmas stan av levande döda som letar efter något att äta.

Originaltitel The Return of the Living Dead
Regissör Dan O'Bannon
Manus Dan O'Bannon
Genre Komedi, Skräck, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Clu Gulager, James Karen, Don Calfa, Thom Mathews, Beverly Randolph, John Philbin, Jewel Shepard, Linnea Quigley

karlmats
2020-12-12
Det här var en liten pärla som jag hade missat. Jag var inget större fan av Romeros zombiefilmer och här han man valt helt rätt stilgrepp och blandat in en stor dos humor i det hela vilket fungerar utmärkt. Tonårsgänget är härligt 80-talsaktiga, framför allt är det ju Suicide som stjäl showen där men man kan ju också förstå att Linnea Quigley gjorde sig ett namn här. Bland de vuxna så är både Gulager och Karen väldigt bra och Don Califa är lagom creepy som begravningsentreprenör. Musiken är också helt fantastisk och sätter stämningen till många scener. Zombies brukar ju vara ena tråkiga aber men här är det god variation och att de kan springa och prata lite grann är bara roligt när tonen ändå är så lättsam som den är, Tar Man i källaren är min favorit och effekterna känns ändå relativt bra för en sån här typ av rulle. En av de bättre filmerna i genren som jag sett och längden 90 minuter är befriande kort. Det blir en stark 3a.
martineden
2019-08-03
En tilltalande och bitvis, om än subtilt, rolig zombiefilm som öppet refererar till Romeros förlaga. Bra manus som trots sin humor tar sig en ganska cynisk vändning i slutet. Filmen är extremt 80-tal i möjligaste positiva mån och effekterna är underbara. Även om man troget följer zombieformeln lyckas man här ändå, på ett, i alla fall berättelsemässigt, plausibelt sätt förklara zombieapokalypsens genes. En riktig mysfilm som trots sin humor inte saknar obehagliga scener. Bra!!! 3+/4-
Engravadlax
2018-10-11
En del horribla skådespelarinsatser till trots är ändå den här tidiga zomedin bättre än alla tidigare zombiefilmer. Stundtals skitkul.
malin93
2017-07-16
Over the top, rolig, ösig och underhållande film!
2017-06-19
Kultklassiker!

2015-01-22
Rakad muff 1985. Jag som trodde det kom på 90-talet. hmm Filmer kan va lärorika på riktigt
dudson
2014-10-11
Kultig zombie rulle med flashigt 80-tals pastich" 2+
Punkliv
2014-08-11
Rekommenderad fyra. Inte lika bra som jag minns den, men fortfarande bra.
LTT86
2013-08-20
Helt klart den bästa zombie filmen jag har sett. Älskar den så mycket.
inchris
2013-05-10
Snabbt tempo, tonåringar som inte är papperstunt skrivna, välgjorda effekter, asbra soundtrack...det blir en femma, vilken film! Tänk att Dan O'Bannon är så bra på att regissera.