3.4

Restrepo

Nära och drabbande bilder från en av de farligaste utposterna i krigets Afghanistan. Ur ett markperspektiv skildras en amerikansk pluton under femton månader av strategier, strider och ständig livsfara men också de tankar kring tillvaron som uppstår i väntan däremellan. Högintensiv dokumentär som erhöll Stora jurypriset på Sundancefestivalen.

Originaltitel Restrepo
Regissör Tim Hetherington, Sebastian Junger
Genre Dokumentär, 2010-tal

Starkbröl
2019-06-21
Hade hört att den skulle vara jättebra men den var ganska trist. En besvikelse. "Armadillo" är lätt den bästa filmen jag sett i genren.
erik.p
2016-02-08
Meh, inte så berörande eller intressant som man kunde hoppats på.
Rehn108
2014-08-21
Intensivt, avklätt, gripande. Den här åker rakt in i min lista över de absolut bästa dokumentärer jag sett. Det enda jag hade önskat var att få ett sammanhang kring området och dess betydelse.
saggesaliv
2014-04-24
Vilken otroligt fin och jävligt stark dokumentär. Blev otroligt rörd utav denna och vissa partier var fan plågsamma att ta sig igenom. Hade höga förväntningar på den och de alla infriades. Delen där soldaterna dansar till Gunthers Touch Me, är bland det absolut roligaste, finaste och hjärtvärmande jag någonsin sett i en dokumentär - blev seriöst rörd otroligt av detta, särskilt då detta byggdes in precis efter att det förlorat några bra män. Nej, detta var en underbar dokumentär. Stabil 7/10.
Alex_K
2013-08-10
Å ena sidan kunde den ha tagit sig lite tidigare, å andra sidan hade det varit skönast om den inte tagit sig över huvud taget.
Tobbalobban
2012-12-24
Blir oerhört bättre om man har läst boken "Krig" skriven av killen som gjort dokumentären. Mycket djupare analys och man får bättre sammanhang.
Hypostas
2012-10-18
Jag tyckte att Armadillo var betydligt mer drabbande, men det var väldigt fascinerande att komma så nära inpå de amerikanska soldaterna och deras eldstrider.
myslas
2012-08-16
Svårt att tro att det går att göra en mer närgången och ärlig skildring av soldater i krig. För en gångs skull får man se att de är människor med känslor och inte någon sorts maskiner.
Supernaut
2012-07-01
Riktigt väl sammansatt dokumentär som låter objekten tala utan att överskuggas av filmskaparnas ambitioner. Riktigt bra komplement till Jungers bok War om samma ämne.
syltkatt
2012-05-10