3.2

Restless

En dödssjuk tonårsflicka faller för en pojke som tycker om att gå på begravningar. Hon introduceras även för hans vän, spöket till en japansk kamikazepilot från andra världskriget.

Originaltitel Restless
Regissör Gus van Sant
Manus Jason Lew
Genre Drama, Romantik, 2010-tal
Skådespelare Henry Hopper, Mia Wasikowska, Ryô Kase, Schuyler Fisk, Lusia Strus, Jane Adams (II), Paul Parson, Chin Han (III), Jhon Goodwin, Kelleen Crawford

Skapad 2011-12-06 av bluevelvet
Gus Van Sants nya alster tar inte upp något revolutionerande. Ämnet nära döden upplevelse kontra att förbereda sig inför sin dödsdom har tagits upp ett otal gånger i filmens historia, där den...   Läs mer »

karlmats
2023-05-23
Van Sant går full indie quirk och resultatet är både gulligt och mysigt trots att filmen handlar om döden och cancer och allt sånt elände. Både Wasikowska och Hopper är bra i huvudrollerna och det är en märklig liten värld som byggs upp här ändå. Dialogen är kreativ och man hade ju önskat att de här två filurerna hade fått träffas under mindre bistra omständigheter, fast då hade de kanske aldrig träffats alls så de kanske får vara nöjda med det lilla. En 3a som ändå är lite åt det svagare hållet kanske.
StureStenhög
2021-10-13
Det här är en sådan där film som bara fångade mig. Jag gillar verkligen karaktärerna och fastnade för dem direkt. Det är också som allra bäst i början när det ligger lite av ett mysterium över alltihop. När bilden sedan klarnar blir det mer tillrättalagt, men vid det laget är jag redan såld. Jag gillar filmens små egenheter och döden är alltid lite av en mysfaktor förstås. Jag gillar hur filmen bygger upp en egen liten värld som inte ska tas för bokstavligt och som man nog gör bäst i att bara flyta med i. Men jag har också viss förståelse för att vissa inte har någon lust alls att göra det. För mig lyckades man dock sätta helt rätt känsla
supermancover
2016-05-03
Jag är väldigt förvirrad ifall jag ska sätta en fyra eller en femma. Och just för att jag är förvirrad över det så sätter jag en fyra då mina femmor är i mångt och mycket självklara. En fruktansvärt fin film, fantastisk musik och ja. Jag vet inte vad jag ska säga. Mia, vilken skådespelare. En väldigt stark fyra, om inte det framgick.
Taandborste
2014-07-03
Inget banbrytande direkt, men väldigt fin ändå.
Cramped
2014-04-28
Alla ni som säger att den inte berör: Hur mår ni? Jag grät som ett barn.
Darn
2013-06-25
Jag gillar verkligen Mia Wasikowskas rollfigur och den tänkta värmen filmen antas vilja förmedla. Men filmen är tyvärr för kortfattad för sitt eget bästa och alldeles för övertydlig i det mesta.
Catwalker
2013-04-14
jaha, var det en gus van sant film, inte allt för konstig ändå. helt ok film, men berörde inte så mkt trots ämnet ifråga. men men, kärlek är kärlek. :)
SUKOF
2013-02-17
uhh
Karina
2012-12-16
Stark 2:a
TobiasFünke
2012-11-06
Väldigt tillrättalagt. Som att titta på bilder på hipsters på tumblr. Trovärdiga karaktärer? Njaaa.. som stort Van Sant-fan så finns ändå mycket gott här, och ämnet är viktigt. Kommer definitivt ge denna en andra changs vid tillfälle.