3.4

Red Riding: 1983

Den korrupta poliskårens grepp om Yorkshire hårdnar, och barnamördaren som under 14 års tid satt staden i skräck härjar åter. En advokat och en ångerfull polis gör ett sista försök att krossa ondskan. Den sista delen i en trilogi där tre olika regissörer gör varsin tolkning av böckerna i ?Red Riding Quartet? - som med fruktansvärda mord, begångna under åren 1974, 1980 och 1983, skildrar ett samhälle i förfall och förändring ur olika vinklar.

Originaltitel Red Riding: In the Year of Our Lord 1983
Regissör Anand Tucker
Manus Tony Grisoni
Genre Drama, Kriminalare, Mysterium, 2000-tal
Skådespelare David Morrissey, Sean Bean, Chris Walker, Jim Carter, Shaun Dooley, Warren Clarke, Tony Pitts, Michelle Dockery, Mark Addy, Gerard Kearns, Lisa Howard (III), Cara Seymour

Zebulonm
2019-10-12
Bäst i serien.
idaho1981
2015-02-01
Sista och bästa fimpen i trilogin. Dock den svåraste att följa med alla flashbacks. Hade man inte sett de tidigare hade det varit väldigt mycket svårare. Brutaliteten och stämningen är kvar och genomsyrar alla filmerna. Man får känslan av att denna poliskorumption inte är speciellt påhittat och det är det som är det riktigt otäcka, men stället sig frågan vem som egentligen styr på båda sidorna av lagen. Även i denna filmen är skådespeleriet av högsta klass. Stabil fyra.
2015-01-14
Red Riding-filmerna har sakta blivit bättre och bättre för varje film men denna film tar ett extra stort hopp fram kvalitèmässigt. Denna gång fascineras jag fullt ut och känner att nu träffar man rätt i stämning, skådespelare, regi och historia. Ärligt talat trycker jag denna film är rätt fantastisk. Den är så bra att jag faktiskt känner att de två tidigare filmerna kanske förtjänar en omtitt. 4+
Dele
2015-01-12
Fint foto men en ganska tråkig historia överfull av klyschiga och styltiga försök till dramatiseringar.
gruso
2014-11-11
Samma som 1980. Var för otydlig för min smak, hade svårt att hänga med. Ganska snygg dock.
yrkeschaufföre
2014-03-30
Jag gillade -74:an missade -80:an men här blev jag besviken. Jag hängde inte med och den var bara mörk och ful. Jag kanske höjer den efter att ha sett dem i ordning.
Kurosawafan
2014-01-12
såg 1974 har inte sett 1980 såg denna... tyckte denna var mycket bättre, måste se alla 3 i rad
labi
2013-01-04
Svag trea. I klass med ettan, men snäppet bättre än sega tvåan. Red Riding-serien sägs - enligt baksidetexten - vara unik och nyskapande. Jag tycker mest den är långsam och tråkig, precis som Mullvaden var på sin tid. Överskattat och trizzzzzt.
indygrinder
2012-06-13
Magin som i stort sett var frånvarande i tvåan är tillbaka, knappast med full kraft, men ändå. Detta är den långsammaste delen, men det är så välgjort och välspelat att det spelar mindre roll. Synd då att de har stressat fram slutet. Snillrika tillbakablickar och lite småtrixig kronologi gör att man tvingas vara jävligt uppmärksam, annars tappar man fokus. En sak är säker: Man måste se de tre filmerna tätt inpå varandra för att greppa alla detaljer. När det hela var över ville jag kolla trilogin en gång till för att se hur de fick ihop det. Korruption har nog aldrig skildrats så grymt förut.
Zipper
2012-03-07