3.5

Red Peony Gambler 6: Notorious Gambler

Oryu, The Red Peony Gambler, tar hand om en av sina undersåtar som blivit mycket dålig. De får bo i en liten fiskeby där ledaren är en f.d. yakuza. Han ber Oryu att inte vara The Red Peony Gambler under hennes vistelse där. Hon accepterar men det blir svårt att hålla löftet när yakuzan inne i stan ställer sig på statens sida i höjning av skatten. Bönderna protesterar, yakuzan visar sitt rätta ansikte. Utöver det här så hjälper Oryu en liten flicka, vars pappa visar sig vara proffsspelare. Hon blir förtjust i ex-yakuzan och hon håller inte sitt löfte till honom utan lägger sig i den stora schismen som sker precis när staden ska anordna sin årliga festival med mycket spelande. Filmen räknas som den sjätte i den västerländska utgivningen men är den femte i släppta ordningen då femman kom året efter.

Originaltitel Hibotan bakuto: tekkaba retsuden
Alternativ titel The Scarlet Peony Rose Gambler: the Tale from the Gambling Joint
Regissör Kosaku Yamashita
Genre 60-tal
Skådespelare Sumiko Fuji, Seizaburô Kawazu, Koji Tsuruta, Tomisaburo Wakayama, Tetsurô Tanba, Kotaro Satomi, Kosaku Yamashita

peterclash
2009-08-30
Den här är så jävla bra, bäst i serien så här långt. Alla med intresse av chanbara eller violent pink för den delen, eller av asiatisk film, eller av film, borde se den här.