2.6

[Rec] 2

Handlingen tar vid där [Rec] slutade: en läkare och ett militärt specialteam utrustade med videokameror skickas in i en avstängd lägenhet för att kontrollera en minst sagt problematisk situation.

Originaltitel [Rec] 2
Alternativ titel Rec 2, Rec 2: Fear Revisited
Regissör Jaume Balagueró, Paco Plaza
Manus Jaume Balagueró, Paco Plaza, Manu Díez
Genre Action, Thriller, Äventyr, Skräck, Science Fiction, Fantasy, 2000-tal
Skådespelare Manuela Velasco, Ferran Terraza, Javier Botet, David Vert, Jonathan D Mellor, Óscar Zafra, Ariel Casas, Alejandro Casaseca, Pablo Rosso, Claudia Silva, Andrea Ros, Pep Molina, Àlex Batllori, Pau Poch, Juli Fàbregas

2016-09-06
I vanlig ordning svagare än föregångaren. En av den första filmens styrkor var att den byggde upp händelseförloppet och stegrade spänningen så bra, och då blir det ju ett problem för den här filmen att allt redan är igång när den startar. Den här har samma tonläge speltiden igenom, och då dras jag inte in på samma sätt. Jag gillar inte heller den riktning de väljer att ta det här i, det blir småfånigt och svårt att ta på allvar. För att vara en skräckuppföljare är det dock fortfarande ganska okej, spänningen och stämningen är trots allt inte helt borta. Men mer än tolerabelt blir det aldrig
Kaux
2015-06-13
avskyr när folk ska ta upp sina kors och citera från bibeln... kändes mer logiskt att de i ettan gick runt och filmade, här känns det mest tramsigt
marleey
2015-05-09
En film med en härlig och spännande atomsfär. Storyn är helt okej, gillar när kyrkan är iblandad samt besatthet, det finns något läskig och spännande med båda. Även fast temat är uttjatat så funkar det okej. Även handkameran är uttjatad och lite tröttsam. Tycker inte man får in det på ett bra och trovärdigt sett i filmen. Minikameror visst, men att ett SWAT-teamet skall gå omkring likt ett filmteam med en kamera på axeln har jag svårt att köpa fullt ut. Inte på något sett en perfekt film, men en helt okej uppföljare till den positiva överraskningen som den första REC var. Stark 2:a.
2015-04-02
Psykologisk, fartfylld och bra smink. Föregångaren är händelsefattig långa stunder. Den här är tvärtom händelserik praktiskt taget rakt igenom och spinner vidare på ettan istället för att börja om från början (som många andra uppföljare). Vill du ha bakgrunden ska du se ettan, annars tror jag att det blir mer överraskande om du inte sett den.
AlaRegularis
2014-10-23
Spännande zombie-rulle som spinner vidare på den fantastiska [REC]. Det hela börjar precis där ettan slutar, men den tar en helt ny spinn på zombie-genren och till slut är det inte en zombie-film överhuvudtaget. Jag tycker att den här filmen har fått oförtjänt mycket skit. Visst, den är inte lika bra som ettan. Men jag tycker ändå att den bjuder på något nytt och går sin egen väg i en ofta likriktad (höhö) genre.
vonadel
2013-09-27
Såg denna för ett tag sedan, men såg om den då det var något strul med textningen senast. Jag måste ha varit i rätt stämning vid detta tillfälle för jag satt och var riktigt imponerad. Vill minnas att jag inte tyckte den var någon höjdare senast. Nu tyckte jag den var bra på många sätt. Skrämmande, välgjord, intressant med två "vinklar" och i all sin otrolighet både välspelad och faktiskt trovärdig. Gillade även den ockulta temat. 7/10
precineadd
2013-08-24
helt poänglös uppföljare som inte bryr sig om sin found footage-inramning och därför är meningslös
Filmgalning
2013-08-03
Mycket bättre än första filmen tack vare det ockulta temat
DrJW
2013-02-04
En ok fortsättning...
Fiedeli
2013-01-28
Okey. Det är ingen bra film: Erkänner rakt av. Å andra sidan är det en dålig film som de flesta andra skräckfilmer är dåliga: Irrationella val av personerna, överspelning, unket manus osv. osv. Men i den kontexten filmer befinner sig i, skräckgenren, fungerar den ju alldeles utmärkt. Så sjukt svag för virus, zombier och exorcism. Kombinera det och jag gillar idén och storyn, även om jag kanske inte pinkar på mig av rädsla.