3.6

Rebecca

En kvinna träffar på sin semester den rike och mycket trevlige Maxim de Winter. Hon följer med honom hem efter semestern och de gifter sig. Fast hans förra fru, den vackra Rebecca som var högt ärad av alla på slottet och som dog i en båtolycka, sätter käppar i hjulen. Hela tiden jämförs den nya frun med Rebecca och livet känns allmänt dåligt tills mysterier börjar klaras upp.

Baserad på romanen Rebecca av Daphne du Maurier från år 1938.

Originaltitel Rebecca
Regissör Alfred Hitchcock
Manus Philip MacDonald, Michael Hogan, Joan Harrison, Robert E Sherwood
Genre Romantik, Thriller, Mysterium, 40-tal
Skådespelare Joan Fontaine, Laurence Olivier, George Sanders, Judith Anderson, Nigel Bruce, Reginald Denny, C Aubrey Smith, Gladys Cooper, Florence Bates, Melville Cooper, Leo G Carroll, Leonard Carey, Lumsden Hare, Edward Fielding

fisk0
2022-08-28
Inte det bästa jag sett av Hitchcock, men det finns verkligen inget att klaga på. Fina karaktärsporträtt, berättelsen tar intressanta och oväntade vändningar och det är engagerande från början till slut, och det finns gott om material att uppskatta vid omtitt även med facit i hand.
LillaBlåaMus
2021-09-05
Intressant (indirekt) koppling till Jane Eyre, tyckte det var något bekant med Max, platsen och historien.
2021-09-05
Inte alls tokig! Riktigt bra film...
2016-10-16
En bra, spännande och välspelad film som är baserad på en väldigt bra bok.
Henko
2016-05-26
En man som varit mer före sin tid än Hitchcook, får man leta länge efter. En magisk, gåtfullt bra konstnär!
F-M-J
2015-06-24
Stämningsfull Hitchcock film där skådespelarna verkligen briljerar. Olivier och Fontaine gör som sagt mycket bra ifrån sig men för mig är det Judith Anderson som glänser starkast med sin obehagliga och kalla närvaro.
2014-11-10
Gud, vad jag njuter när jag ser denna film. Jag älskar den inbjudan den ger mig till en filmvärld då klassisk skönhet hos en kvinna var det som premierades. Jag älskar tonfallet och tiden som ges för att bygga upp en historia. Jag älskar respekten för karaktärernas djup och Joan Fontaines oskuldsfullhet som förgyller mina ögon. Jag är förälskad!
Dele
2014-09-09
Stabil och stilig historia av Hitchcock med en del intensiva ögonblick. Tyvärr är det alldeles för gammalmodigt för att det ska kunna förbises.
hestret
2014-08-13
Snygg och intressant visuellt berättat, men tycker att den underliggande historien är tyvärr mindre intressant. Den är för lång (sista timmen är ingen höjdare) och helt enkelt inte helt medryckande. Man fylls inte av spänning och suspense direkt, men det knyts ändå ihop helt okej. Skådespelarinsatserna är blandade - Sanders är bra som vanligt, men Fontaine tycker jag inte utmärker sig positivt. Olivier stabil och Anderson står ut i en något mindre roll. Men Fontaines karaktär är också riktigt märklig. Dock är branden plus-plus. Medelfilm. 52/100
Zipper
2014-04-24
Det blir en fyra, men den är svag. Stämningen är fantastisk, Hitch kunde det där med spänningsuppbyggnad. Däremot finner jag vissa delar hopplöst förlegade, som hur Maxim behandlar sin nya fru, bland annat. För övrigt är Joan Fontaine ljuvlig och Laurence Olivier sjukligt stilig.