Raza

Tre bröder med olika politiska uppfattningar under det spanska inbördeskriget bråkar om vilken den rätta vägen är. Filmen bygger på en roman av general Franco.

Originaltitel Raza
Regissör José Luis Sáenz de Heredia
Manus José Luis Sáenz de Heredia, Antonio Román
Genre Drama, Krig, 40-tal
Skådespelare Alfredo Mayo, Ana Mariscal, José Nieto, Blanca de Silos, Rosina Mendía, Pilar Soler, Julio Rey de las Heras, Luis Arroyo, Raúl Cancio, Carmen Trejo, Manuel Arbó, Juan Calvo, Vicente Soler, Fernando Fresno, Antonio Armet, Pablo Álvarez Rubio, Fulgencio Nogueras, Domingo Rivas, Manuel Soto, Pablo Hidalgo, Ignacio Mateo, Antonio Zaballos, Santiago Rivero, Luis Latorre

goeran
2024-04-06
Det är rätt intressant att se reaktionerna på IMDb på José Luis Sáenz de Heredias film Raza från 1942; antingen ger kommentatorerna betyget 10 eller 1 (beroende på politisk uppfattning). Filmen, som bygger på en roman av Francisco Franco, förmedlar givetvis nationalistsidans syn på Spanska inbördeskriget; det är inte tu tal om det. Men bortsett från de politiska övertonerna måste nog alla erkänna det är välgjord film men många goda skådespelarprestationer. Särskilt lägger man märke till Alfredo Mayo i rollen som José (den som närmast är Francos alter ego) och Ana Mariscal i rollen som hans flickvän Marisol Mendoza. Betyg 4.