Raya och den sista draken

För länge sedan i fantasivärlden Kumandra, levde människor och drakar tillsammans i harmoni. Men när onda monster, kända som Druuner, hotade landet offrade drakarna sig för att rädda mänskligheten. Nu 500 år senare har monstren återvänt och det är upp till en ensam krigare, Raya, att leta reda på den sista draken för att kunna stoppa Druunerna för alltid. Men hon får snart lära sig att det behövs mer än drakmagi för att rädda världen – man behöver kunna lita på varandra också.

Originaltitel Raya and the Last Dragon
Regissör Don Hall, Carlos López Estrada
Manus Adele Lim, Qui Nguyen
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Action, Musikal, Äventyr, Fantasy, 2020-talet
Skådespelare Kelly Marie Tran (röst), Awkwafina (röst), Alan Tudyk (röst), Gemma Chan (röst), Daniel Dae Kim (röst), Sandra Oh (röst), Benedict Wong (röst), Ross Butler (röst), Patti Harrison (röst), Lucille Soong (röst), Jona Xiao (röst), Izaac Wang (röst), Thalia Tran (röst)

bnw
2023-07-21
Hade inte väntat mig en så habil kung fu-rulle från Disney. Kul! (Draken var kanske lite fånig.)
Krantzylvania
2023-05-19
kändes lite japansk
pelikan
2023-05-04
Vilken smörja. Mycket svag tvåa.
Robkiller
2023-03-02
Barnfilm. Rullar väl på utan att lyfta.
Inian
2022-08-23
Väldans snyggt gjord film med bra röstskådisar och en godkänd handling, trots detta får man ingen större känsla för någon av karaktärerna och filmen glöms bort redan innan man hunnit se klart den. Den kommer nog inte åldras väl, speciellt tack vare undertonen av att "du kan lita på kinesiska kommunistpartiet" som genomsyrar filmen när man läser mellan raderna.
karlmats
2022-06-12
Disney fortsätter pumpa ut snygga filmer och visst bådar omslaget gott med både en drake och en svärdsbärande rishattstös men det är lite för ojämnt för att jag ska helt ge mitt bifall. Draken är tyvärr ganska jobbig och då klarar Raya och hennes gulliga sidekick inte riktigt till på egen hand. Hennes rival är också ganska irriterande och hela grejen kring vem och om man ska lita på folk blir lite utdraget. Men Disneys mångfaldsresa får sig ännu en fjäder i hatten och förr eller senare ska det väl komma en pangfilm ur det här också. Tills vidare får vi nöja oss med Wreck-it Ralph och Zootropia som de moderna höjdpunkterna från denna studio. En stark 2a, över medel ändå från mushuset.
fridenpaden
2022-05-28
Skönt med en vettig historia utan att någon brister ut i sång. Jag vill helst inte att "kända" skådisar ska ge rösterna åt karaktärerna. Det är så lätt att tappa filmmagin. Akwafina är bra skådis med flera bra filmer bakom sig men jag kunde tyvärr inte se draken i filmen, bara akwafinas skrovliga röst.
karlstadtös
2022-01-02
För mycket våld för att passa yngre barn, men jag som vuxen uppkattade den. Härliga miljöer!
smichael
2021-07-20
Som ett mangaflörtande tevespel
2021-05-31
Börjar rätt standard, tidstypisk modern Disney som dessa filmer har sett ut ett tag nu. Förblir något av en standardfilm utan de riktigt stora styrkorna, men växer ändå rätt bra och är riktigt engagerande i slutet. Bra budskap, om än rätt klassiskt och simpelt. Även om det var svårt att förlåta snedbenan, allt var ju trots allt hennes fel. Nåväl, det är väl sådant man måste tänka runt, och det är väl bra av filmen är lära ut sådant. Men jag känner nog att Disneys senaste renässans nu kan dateras till 2009-2016. Någon riktigt skitbra film har nämligen inte kommit ut sedan Zootropolis nämligen. Nåväl, så länge det är bra så ska jag inte klaga.