Rare Exports - En annorlunda julhistoria

En internationell forskningsgrupp påbörjar utgrävningar på fjället Korvantunturi i norra Finland, mer känt som fjället där tomten bor. På 486 meters djup finner de historiens bäst bevarade julhemlighet. Väl avslöjad kan ingen stoppa det som sker och julen kommer aldrig mer bli sig lik.

Originaltitel Rare Exports
Alternativ titel Rare Exports: A Christmas Tale, Rare Exports: The Truth About Santa, Rare Exports - julens hemlighet
Regissör Jalmari Helander
Manus Jalmari Helander
Genre Komedi, Action, Skräck, Fantasy, 2010-tal
Skådespelare Onni Tommila, Jorma Tommila, Tommi Korpela, Rauno Juvonen, Per Christian Ellefsen, Ilmari Järvenpää, Peeter Jakobi, Jonathan Hutchings, Risto Salmi

djonipony
2023-12-07
Omtitt 13 år efter första och fram till nu enda tittningen (på Stockholms filmfestival). Höjer en halv till 3.5. Finnarna har fan skön humor. Mycket att le och garva åt, en del spänning och dessutom jävligt snygg. Hade glömt det. "Yeah yeah, we are men" - jävla guld!
Forrrs
2020-11-29
Jag förväntade mig en rätt usel b-film, men denna var ju långt över förväntningarna!
DiMMUBoRGiR
2016-12-16
Småfantastisk på flera sätt, men lyfter liksom inte till liknande filmer såsom t.ex. Trolljägaren. Pappan är rejäl och äkta, "fången" likaså... men det hade kunnat vara styggt, roligt och farligt bra på riktigt om man bara vänt lite hit, dragit lite dit. Hursomhelst - sevärt!
Jompalompier
2016-01-18
Högre produktionsvärde än vad jag trodde men den blev sämre ju längre den gick tyvärr.
Abigor
2015-12-24
Alldeles för händelsefattigt och lågt tempo, tyvärr. Förväntningarna var höga.
mgrankvist
2015-12-14
Riktigt bra :)
2015-01-03
Mycket märklig film, men ändå inte. Trots att det är rappt och lättsamt så finns den finska kärvheten där. Förvånansvärt välproducerat. Enormt svårt att ringa in målgruppen, men jag tror att jag ingår i den. (9/15)
therion82
2014-12-29
Inget pekpinnar, bara överraskningar :)
stgurgel
2014-12-23
Jobbigare barn än ensam hemma, och segt tempo. Klen uppföljare till de underbara kortfilmerna
ekneB
2014-08-10
Fantastiskt bra och underhållande, förvånansvärt välspelat också måste jag säga! Kan rekomendera kortfilmerna också!