2.6

Ransom

En förälders värsta mardröm besannas när affärsmannen Tom Mullen får se en bild av sin kidnappade son, bunden och försedd med munkavle. För att få honom tillbaka går Tom och hans fru med på att betala två miljoner i lösensumma till kidnapparna. Plötsligt går någonting snett och kidnapparnas tålamod tar slut. Då beslutar sig Tom för att själv befria sin son. Med metoder som sätter både sonens liv och hans eget äktenskap på spel.

Originaltitel Ransom
Regissör Ron Howard
Manus Richard Price, Alexander Ignon
Genre Kriminalare, Thriller, 90-tal
Skådespelare Mel Gibson, Rene Russo, Brawley Nolte, Gary Sinise, Delroy Lindo, Lili Taylor, Liev Schreiber, Donnie Wahlberg, Evan Handler, Nancy Ticotin, Michael Gaston, Kevin Neil McCready, Paul Guilfoyle, Allen Bernstein, José Zúñiga, Dan Hedaya, John Ortiz

Skapad 2019-11-09 av RosaPantern
En förälders värsta mardröm besannas när affärsmannen Tom Mullen (Mel Gibson) får se en bild av sin kidnappade son, bunden och försedd med munkavle. För att få honom tillbaka går Tom och ha...   Läs mer »

2016-10-28
Väldigt bra och spännande film med bra skådespelare. En av de bättre filmerna Mel Gibson medverkat i.
2016-09-18
En av 90-talets stora thriller som fortf känns hyfsat fräsch efter 20 år. Kanske inte lika spännande så här vid en omtitt efter många år, men så pass välgjord att det var värt det. Mad Mel var fortf ett namn att lita på och storyn känns genomarbetad.
Fläskkäft
2015-05-07
Stabil thriller med stabila insatser av alla(utom möjligtvis ungen). Manuset är välskrivet och väl utfört av bra skådisar, syftar då främst på Mel Gibson och Gary Sinise(som man ser i alltför få filmer numera). Bra tempo och intresset finns där hela tiden. Lite oväntade kast och jag gillar det faktum att kidnapparna porträtteras som människor och inte som stereotyper, det ger mer tyngd till storyn. Såg denna på bio när den var aktuell och minns att jag tyckte att den var okej inte mer. Idag var jag mer vaksam på detaljer och fick således ut mer av filmen. Egentligen är denna en 4:a men av någon anledning får det räcka med en 3:a, en av de starkaste jag har delat ut.
2014-11-16
Är kluven kring denna filmen. Lite av en engångsfilm. Har man sett den så vet man vad jag menar. Däremot inte dålig för den skull. Lika mycket uppmärksamhet ges åt bovarna som åt det lidande paret vilket filmen vinner mycket på. Kidnapparna framställs som verkliga människor med känslor och rädslor och gör att filmen känns äkta. Godkänd! 2+
Tatty
2014-06-14
Filmen är riktigt spännande. Bra ända från början till slutet. Mel Gibson spelar rollen riktigt bra tycker jag. Likaså Gary Sinise.
LacombeLucien
2014-06-14
Helt okej. Våldsamt som vanligt.
Gigi1943
2014-05-16
Gav den först en tvåa för jag tyckte inledningen inte var speciellt originell, men sen ändrade jag mig. Den var spännande.
kervisch
2014-04-18
3 av 5. Godkänd
Podpolkovnik
2014-02-23
Vilket trams. "Give me back my son!"... Det är klart att han inte lyckas övertyga dem att göra det - eftersom han säger det med en sådan brist på inlevelse...
Djason
2013-10-15
Mel Gibson övertygar i en spännande film.