3.2

Rango

Historien följer kameleonten Rangos komiska och livsförändrande resa. Rango lever ett liv i trygghet som ett vanligt husdjur hemma hos en vanlig familj. Samtidigt lider han av en stor identitetskris. För hur högt kan man egentligen sikta när hela ens liv består av att smälta in? När Rango av en händelse hamnar i den sandiga, pistoltäta byn Dirt ? en laglös utpost bebodd av öknens mest sluga och originella varelser ? inser den allt annat än modige ödlan att han plötsligt sticker ut ur mängden. Välkomnad som stans sista hopp tvingas han ta sig an sin nya roll som dess nya sheriff? och efter en kanonad av actionfyllda situationer och möten börjar Rango bli den hjälte han en gång i tiden endast drömde om att vara.

Originaltitel Rango
Regissör Gore Verbinski
Manus John Logan
Genre Komedi, Animerad, Familjefilm, Äventyr, Western, 2010-tal
Skådespelare Johnny Depp (röst), Isla Fisher (röst), Abigail Breslin (röst), Ned Beatty (röst), Alfred Molina (röst), Bill Nighy (röst), Stephen Root (röst), Harry Dean Stanton (röst), Timothy Olyphant (röst), Ray Winstone (röst), James Ward Byrkit (röst)

Skapad 2019-10-30 av Strömming
Gore Verbinski är kanske ett namn som inte har nämnts så mycket, men han har gjort en hel del filmer under 2000-talet som gett minnesvärda intryck och gjort succé. Mest känd är han för Disneys...   Läs mer »

Skapad 2019-10-30 av AugustDellert
Rango är en animerad långfilm regisserad av Gore Verbinski, mest känd för Pirates of the Caribbean-trilogin. I huvudrollen ser vi en smått galen kameleont, med en utmärkt passande röst från al...   Läs mer »

Grillo
2016-12-11
Önskar att Clintan gjort rösten till Spirit of the west. Kul västernstämning men vid en första visning tycker jag inte den håller samma klass som andra filmer av den här typen.
lekke
2016-08-27
Väldigt kul ödlewestern är full med genrens klichéer men har superb detaljkänsla, läckert foto och en god dos vuxenhumor. Bör nog ligga bland topp 5 bästa datoranimerade filmerna än så länge.
baba_jaga
2016-07-21
Huvudpersonen i en barnfilm gör upprepade gånger närmanden mot en medvetslös person. #rapeculture much?
supermancover
2016-06-06
Skitsvårt att sätta betyg då jag inte uppskattar western-filmer alls, men älskar animeringen och sådär. Filmen i helhet är en trea typ, men den engagerar inte mig alls direkt.
Tatty
2016-01-06
Bra och spännande film. Gillar Kameleonten Rango och några andra djur var också häftiga.
2015-10-11
Jag har länge dragit mig för att se den här filmen och när jag ser den förstår jag varför. Det är väldigt svårt att placera in den i ett fack. Det är en film som känns väldigt egen på gott och ont. Westernstämningen är bitvis helt makalös med inslag av något postapokalyptiskt á la Mad Max, Fallout och Borderlands. Men som helhet vet jag inte riktigt vad det blir. Det var ändå väldigt bra.
2015-01-08
Denna film fungerade förvånade dåligt med mig. Animationen är ju fantastisk men samtidigt väldigt färglös. Karaktärerna och handlingen var OK. Sedan har jag väldigt svårt att förstå vem som filmen riktar sig till. Barn måste ju blivit väldigt besvikna över denna film och jag som vuxen känner mig inte helt nöjd. Ytterst få skratt och under delar av filmen känns det segt och långsamt i berättandet. Det blir aldrig så magiskt bra som Pixar gör det. Röstarbetet är dock väldigt bra här. 3-
Levyn
2014-09-12
Sjukt snygga animationer, men trött, utvattnad story. Den här blev stor enbart pga Johnny Depp. Punkt slut.
Ima_Tree
2013-12-27
Snyggt men med plastig hollywoodcowboyactionstory som mer flörtar med de lite äldre barnen. Och jag är inte imponerad av att någon vågar slänga in mer vuxna inslag i en barnfilm, det är ju ändå samma tröttsamma utslitna klyschor i alla fall. Filmer som Wall-E, Hitta Nemo eller valfri Miyazaki slår det här vilken dag som helst.
Rickard80
2013-08-30
Blev lite för flummig mot slutet för min smak, även om det var kul att se alla referenser till andra westernfilmer. Ändå en fyra för rösterna och grafiken ... och för idén till den här filmen.