2.4

Rampage: Capital Punishment

Den våldsamma anti-hjälten Bill Williamson har en plan för att förändra världen genom att kräva hämnd på de rika, och riva sönder Washington. Han håller ett antal personer som gisslan och använder sina fångar som hans politiska plattform för att sprida sitt budskap och väcka mänskligheten.

Originaltitel Rampage: Capital Punishment
Alternativ titel Rampage 2 You End Now
Regissör Uwe Boll
Manus Uwe Boll
Genre 2010-tal, Action, Kriminalare, Thriller
Skådespelare Brendan Fletcher, Lochlyn Munro, Mike Dopud, Bruce Blain, Dan Zachary, John Sampson, Michaela Ross

ThePatient
2022-07-02
Känns som att ett argt foruminlägg från nån mindre begåvad människa har gjorts till en tafflig film.
2021-02-07
Ja, då har man haft en Uwe-afton igen då, och helt tokig var den inte. Den här är bättre än första filmen, och med det menar jag mest att den är mer underhållande, men också att den är lite intressantare. Vår favorittysk försöker ju iaf säga något med det här. Hans terrorist får lägga ut texten rejält den här gången, och det blir ändå ganska kul. Han har ju i princip blivit tilldelad Uwes egen politiska agenda, och det finns väl någon form av skruvad intellektuell hederlighet i det. Eller så är det bara att ett tecken på att Uwe när som helst skulle kunna få för sig att gå ut och skjuta ner människor. Att terroristen i filmen gör just det för att protestera mot för slappa vapenlagar är ju annars ett intressant ställningstagande. Det där kan man förstås hålla på och analysera hur mycket man vill, men det bästa med filmen är i vilket fall som helst att Uwe själv dyker upp framför kameran i en någorlunda stor roll, och jag fick skratta gott nästan varje gång han var med i en scen. Det är förstås en ganska hafsig film det här, och man får intrycket av att den goe tysken har fått jobba med en låg budget även med hans mått mätt, men det flippar ändå alltmer ju längre det går, och i slutändan var jag tillräckligt road för att tvåan ska kännas ganska stark
karlmats
2019-03-17
Efter Christchurch får man ju oundvikligen ett annat perspektiv på denna än vad som hade varit fallet annars. Uwe är tillbaka med sin samhällskritik mot etablissemanget och den styrande klassen och den här gången blir övervåldet uppblandat med mycket snack som är som hämtat från samma mörka delar av Internet som de här IRL-skjutande galningarna hänger på. I sak har han ju rätt i mycket; den amerikanska demokratin kan absolut ifrågasättas, mänsklighetens långsiktiga överlevnad kan säkert behöva diskuteras i andra former än bara klimatfrågan och visst har media en roll att spela i att föra samhället framåt och inte bakåt. Men allt därefter blir ju utkomsten av Uwes vilja att provocera, men utifrån den grundtanke han vill föra fram i filmen så gör han det på ett filmmässigt ganska kompetent sätt. Han får till och med vara med själv framför kameran och nicka instämmande till detta manifest och förnöjt konstatera hur mycket pengar han tjänar på det här. Fletcher är obehagligt trovärdig i huvudrollen också. Men sammantaget kan det inte bli mer än en stabil 2a till det här. Det finns för många knäppgökar på 4chan och liknande ställen för att de här resonemangen ska kunna funka fullt ut om än bara i överdriven, satirisk, form på vita duken.
Makta
2016-04-16
1an var bra denna vart mindre bra. Var så många delar i filmen som inte hade någon förnuftig förklaring och jag kunde inte vänta på att filmen skulle bli bättre eller ta slut.
Vasp
2015-09-26
Den första Rampage filmen gillar jag starkt. fast denna var som bara platt och kass.
2015-08-27
Kan på ytan verka vara en intressant film men för att en sån här film ska bli något mer än bara osmaklig smörja måste det finnas någonting vettigt under den där ytan. Och det gör det helt enkelt inte.
sathariel
2015-06-21
Kanske Bolls sista och definitivt hans bästa.
2015-04-12
Boll vräker på med samhällskritik i allmänhet och mot USA i synnerhet. Fletcher är fortf okej som unge arge Bill Williamson, men detta är i stort sett rätt meningslöst och varken våldet eller dessa människors öden engagerar speciellt. Hantverket är dock för Boll´s del räknat helt okej precis som i första Rampage.
PeterTheW
2014-10-16
Herr Boll KAN göra annat än det värsta skräp man kan tänka sig. Visst. Det är rätt B på många sätt, dialogen och mycket skådespeleri är fånigt och det finns logiska luckor, men samhällskritiken är rätt spännande och idén i sig är både spännande och obehaglig.
ekback
2014-09-26
Inte mycket att hänga i julgranen. Uwe försökte få till lite samhällskritik som iofs inte är helt fel men det kändes mest malplacerat.