2.4

Rambo: First Blood II

När den amerikanska militären får veta att soldater som saknas sen Vietnamkriget förmodligen fortfarande lever men är tillfångatagna, sänder överste Trautman dit vietnamveteranen John Rambo för att rädda dem.

Originaltitel Rambo: First Blood Part II
Regissör George P Cosmatos
Manus Sylvester Stallone, James Cameron
Genre Action, Äventyr, 80-tal
Skådespelare Sylvester Stallone, Richard Crenna, Steven Berkoff, Martin Kove, Charles Napier, Julia Nickson, George Cheung, Dana Lee

Sheepy
2024-01-04
Filmen tar vid 3 år efter First Blood. John Rambo (Sylvester Stallone) är fängslad men har möjlighet till frigivning om han tackar ja till ett specialuppdrag i Vietnam. Där First Blood förutom att vara en actionfilm även var en intressant karaktärsstudie är Rambo: First Blood Part II enbart en actionfilm. Den är mer överdriven vad gäller våldet och saknar mycket av kreativiteten/finstämdheten från den första filmen. I slutändan är det en okej actionfilm, men som en uppföljare raserar den en del av det som byggdes upp i originalet.
Gyllenbock
2021-10-11
Tyvärr, det blev en etta. På 80-talet då jag var något yngre än idag så tyckte jag att denna film var mycket spännande och häftig, hade säkert gett en femma i betyg. Nu upplevde jag filmen som synnerligen larvig och inte det minsta spännande.
apelsin
2021-08-05
Ettan var hyfsad men denna var inte samma klass, mestadels ganska ointressant och tråkig, nådde sin höjdpunkt en stund i mtten av filmen men räcker inte till mer än en stark etta.
sodomiten
2020-09-03
Mycket konstig film. Varför dra igång ett militärt uppdrag utan mål?
HerrNenne
2020-02-08
Det här är inte en speciellt bra film egentligen, men den har mycket som talar för den. Rakt på sak, fina miljöer, arketypen av amerikansk actionhjälte.. Det blir ju underhållande, även om det inte alltid är menat att man ska skratta.
haajen
2020-01-11
Så jäkla korkad men också rätt underbar, massa helikoptrar och explosioner, hjärndöd underhållning när den är som bäst!
Starkbröl
2018-08-03
Älskar tropen "kastkniv i bröstet = omedelbar död". Första filmen hade något att säga, här är det bara dumt kötta-kötta. Riktig skit.
Stan
2018-07-10
höjning från 2a till 4a. vilket tempo, vilken kung
Count_Duckula
2017-04-14
Den är faktiskt bra. Spänning med högt underhållningsvärde nästan hela filmen igenom. Nästan.
Rele
2016-12-28
En spännande action. First Blood Rambo ettan var bättre. Jag gav en trea redan flera år sedan och har trean kvar.