2.5

Rambo: Last Blood

Nästan fyra årtionden efter att han för första gången drog ut i strid måste John Rambo konfrontera sitt förflutna och hämnas i ett sista uppdrag. "Rambo: Last Blood" markerar det sista kapitlet i denna legendariska serie.

Originaltitel Rambo: Last Blood
Alternativ titel Rambo V
Regissör Adrian Grunberg
Manus Matthew Cirulnick, Sylvester Stallone
Genre Action, Thriller, Äventyr, 2010-tal
Skådespelare Sylvester Stallone, Paz Vega, Adriana Barraza, Yvette Monreal, Sergio Peris-Mencheta, Óscar Jaenada, Joaquín Cosio, Marco de la O, Louis Mandylor, Jessica Madsen, Sheila Shah, Nick Wittman, Díana Bermudez, Manuel Uriza

2024-04-20
Den är knappast värdelös men inget mästerverk heller. Dock är den klart sevärd, även om den apar efter Taken.
RichardEk
2023-02-20
Rambo hade nog förtjänat en bättre sista (?) film. Filmens enda plus är att den inte är sentimental (om än väldigt romantiserande). På minuskontot ligger allt annat: handling, skådespelarinsatser, dialog. De brutala omtalade actionscenerna höjer inte heller filmen som helhet. Det största problemet är dock att efter fem filmer är rollfiguren John Rambo inte mycket mer än ett vemodigt skal utan psykologiskt djup.
apelsin
2021-08-19
Att man döpte denna till Rambo var nog mest för att tjäna pengar på namnet, Inte like dålig som fyran men räcker inte Till mer än en stark etta. Av Rambofilmerna räcker det egentligen att se ettan.
Christofer
2020-09-30
2020-08-21: Inte mycket Rambo-känsla egentligen, men mot slutet, visst. Såklart extremt förutsägbart vid upplösningen. Då menar jag inte bara slutet, men själva händelserna följde exakt format A-mallen, vilket kändes en smula trist. Men man fick var man kunde förvänta sig iaf och det var överlag aningen bättre än väntat.
2020-09-02
Nej nej nej, filmen är inte "tre bra", men man blir så glad av den. Brutal är den också. (7-/15)
2020-08-28
Vilken skit! Visst, hade det inte varit en Rambo-film hade den nog kunnat haka sig fram till en svag tvåa, men det här är tamig fan riktigt kasst och funkar inte alls som utveckling på John Rambo som karaktär.
2020-08-16
Den klart bästa av Rambo-uppföljarna. Förvisso känns den kanske mer Taken än Rambo, och storyn är ju inte mer avancerad än vad den behöver vara, men det är en stabil actionrulle. Stallone är bra på att spela ärrad av livet, och det är kul att se honom ta sig an en mexikansk kartell helt på egen hand. Så mycket mer behöver man inte
Andreas_
2020-08-12
Sista Rambo filmen tydligen och den sämsta av dom alla i mitt tycke, kommer inte ihåg så mycket av 3an får jag säga men vill minnas att jag ändå tyckte att den kändes mer Rambo än vad denna gör, Stallone är som vanligt bra och i bra form för att vara 73 bast men tyvärr håller inte manuset riktigt, detta känns inte som Rambo, den saknar den där rätta känslan och själen som dom övriga filmerna har haft, sen tycker jag att den är alldeles för slarvigt gjord, Rambo karaktären gör alldeles för många och korkade beslut vilket jag aldrig sett Rambo göra tidigare, han har alltid agerat smart och slugt men så fort han ska ta sig an ett gäng mexikanska gangsters så blir han helt plötsligt korkad, nja, tack för dessa filmer och det känns bra att det är slut men det kunde ha varit ett mycket bättre avslut på en ikonisk actionhjälte som man växte upp med i barndomen, kommer ihåg att jag t.o.m tyckte att 4an var betydligt bättre och mer Rambo än denna. Stallone får gärna fortsätta göra actionfilmer men Rambo verkar han ha tappat helt eller så beror det kanske på den oerfarne regissören som endast gjort get the gringo med Mel Gibson tidigare men en stark 2:a får det bli i betyg tack vare dom brutala actionscenerna som är få och Stallone in action förstås, trots att han kändes mer som någon helt ny karaktär än Rambo men visst duger detta i brist på annan mer välgjord action att se på.
Viktor89
2020-08-11
Blandning mellan taken och rambo.
idd
2020-08-05
Det är synd att alla rambofilmer efter den första ska va så patriotiska, men i övrgt är det ruskigt bra action hela vägen. Enda övriga kritiken är att Rambo är så tafatt i första halvan av filmen, vilket känns lite out of character.