Quo vadis, Aida?

Aida arbetar som tolk för FN:s räkning i den lilla staden Srebrenica. När de serbiska styrkorna tar över staden hamnar hennes familj bland de tusentals invånare som försöker hitta skydd i FN:s läger.

Originaltitel Quo vadis, Aida?
Regissör Jasmila Zbanic
Manus Jasmila Zbanic
Genre Drama, Krig, 90-tal
Skådespelare Jasna Djuricic, Izudin Bajrovic, Boris Ler, Johan Heldenbergh, Boris Isakovic, Reinout Bussemaker, Ermin Bravo

KyLLo
2022-02-10
Varken någon trovärdighet eller något underhållningsvärde. Måste säga att den är helt ointressant som film. Betyg 1.
Albion
2022-01-31
Strålande film som äter sig in under skinnet på en. Att läsa tidningsrubriker är en sak men det är först när man ser det så här som man verkligen inser vad grymheter handlar om. En viktig film att minnas. Betyg 4
Zebulonm
2022-01-17
Den här är bra men jobbig och se. FN är ett stort jävla skämt. Dom låter serberna göra precis vad de vill. Likadant var det i Rwanda. Pinsamt.
mammene
2022-01-09
En mycket inträngande film som verkligen skildrade rädslans fasor, att inte veta vad som ska hända härnäst, både i det stora men också Aidas kamp för sin familj. Hur maktlöst det kändes och att FN stod helt handfallna. Hemska scener som stannar kvar på näthinnan. Stark trea.
goeran
2021-04-22
Jasmila Zbanics Quo vadis, Aida? Från 2020, med den strålande Jasna Djuricic i huvudrollen, är ett mycket sevärt drama om det serbiska folkmordet i Srebrenica 1995 då mer är 8 000 civila mördades; den värsta massakern på civila som har ägt rum i Europa efter Andra världskriget. Och detta utan att FN:s fredsbevarande styrkor i Bosnien lyfte ett finger! Som skildras i filmen bistod tvärtom den holländska FN-bataljonen, som skulle skydda de civila i Srebrenica, de serbiska mördarna med Ratko Mladić i spetsen. Det är en film som verkligen griper tag i åskådarna och jag hoppas filmen får framgång vid Oscarsgalan om några dagar (där filmen är en av fem utvalda filmer som tävlar om priset för bästa utländska film). Betyg 4.
Ful_fisk
2021-03-21
Lysande krigsdrama om groteskt omänskliga händelser. Har det mesta en sådan här film ska ha. Spännande, nervig, gripande och vansinnigt engagerande. Att sådana här hemskheter har hänt är omöjligt att greppa. Den bästa film jag sett 2020.