3.6

Precious

Precious är en överviktig tonåring som bor i Harlem. Hon har misshandlats av sin mor och våldtagits av sin far och är nu gravid med sitt andra barn. Hon inbjuds att delta i en specialskola där hon får lära sig skriva och läsa för att få sitt liv på rätt köl.

Originaltitel Precious
Alternativ titel Precious: Based on the Novel 'Push' by Sapphire
Regissör Lee Daniels
Manus Geoffrey Fletcher
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Gabourey Sidibe, Mo'Nique, Paula Patton, Mariah Carey, Sherri Shepherd, Lenny Kravitz, Stephanie Andujar, Chyna Layne, Amina Robinson, Xosha Roquemore, Angelic Zambrana, Aunt Dot, Nealla Gordon, Kimberly Russell, Bill Sage

Skapad 2019-12-21 av sethgecko
Precious handlar om en 16årig flicka vid namn Precious, hon bor i Harlem. Hon är gravid för andra gången. Båda gångerna är det hennes pappa som våldtagit och gjort henne gravid. Precious förs...   Läs mer »

2017-09-18
Helt ok film med en tung historia och ett tungt liv!!!
wiberga
2017-08-31
Historien är helt otrolig, grät en hel del. Dock gillar jag inte alls stilen på filmandet och klippandet. Dom verkar försöka vrida en tung dramafilm till något skämtsamt stundtals, vilket enbart stör. En del scener förstod jag inte ens, de var som hämtade ur luften. Men allt som allt bra film, och framförallt ett otroligt skådespeleri. Däremot hade den kunnat vara så mycket bättre bara den gjorts med en annan stil. Fortfarande godkänt.
2016-10-20
Stundvis är den ganska dåligt filmad; av någon anledning leker man med zoomknappen emellanåt och det är ganska irriterande. Mariah Carey är en duktig sångerska men någon vidare skådis är hon inte så det var tur att hon inte fick någon större roll. Utöver det finns det inte mycket att klaga på. Som helhet är det här ett väldigt gripande, intressant, gripande och välspelat drama. Borde visas i skolorna!
F-M-J
2016-05-22
Rörande på sina ställen. +3
missbaath
2016-04-14
Får en 3a av mig, önskar jag kunde gett en 4a men så bra var den tyvärr inte dock! Däremot otroligt gripande och hemsk, sorglig och man får ont i magen som kvinna att se denna film. Att så onda människor kan finnas i världen är ofattbart. Helt klart sevärd!
2015-11-25
Fyran känns lite snäll men om man lyfter blicken ifrån Precious själv så tycker jag man får en otroligt stark inblick i många andras liv på ett lite intressant sätt. Just det där med olika livsöden och det att man inte vet vad andra människor genomgår är det som jag liksom tar åt mig mest av den här filmen.
Tatty
2015-10-12
Bra men intensiv film. Lite sorgligt.
LacombeLucien
2015-04-26
Bör ses av rika människor och borgare.
TheHorrorfan
2015-02-27
Blev tvingad att se den här med ett par kompisar. Som jag misstänkte så var det inte min typ av film.
ekback
2015-01-07
Uj, uj, tungt drama. Välgjord och tragisk men det bjuds även på några ljusglimtar. Bra spelat av samtliga skådespelare.