2.5

Pups Alone

När alla är iväg på semester passar två tjuvar på att försöka stjäla en uppfinning från en forskares hus. Men husdjuren som är kvar hemma sätter dem på prov.

Originaltitel Pups Alone
Regissör Alex Merkin
Manus Brandon Burrows, Casey DeVargas, Jason Gruich
Genre Komedi, Familjefilm
Skådespelare Jennifer Love Hewitt (röst), Dolph Lundgren, Keith David, Danny Trejo (röst), Rob Schneider (röst), Malcolm McDowell (röst), Eric Roberts, Jerry O'Connell, Nicholas Turturro, Kameron Hood, Isadora Swann, Sara Lindsey, Brandon Burrows, Marlon Young (röst), Stelio Savante

StureStenhög
2022-01-01
Det är djurfilm och det är Dolphan. Det borde ha varit en garanterad succé, och så verkar folket bakom den här filmen ha resonerat också, för de har helt tydligt inte lagt ner någon möda eller tanke i onödan på det här. Det är en väldigt hafsigt strukturerad film där storyn mest bara består av ett gäng lösa trådar. Mycket Pups Alone blir det ju inte av det här förrän framåt slutet, och när vi väl är där så blir det en besvikelse. Riktigt vilka förväntningar man rimligen kan ha på hundars förmåga att gillra fällor kan man förstås diskutera, men det känns som att allt i deras plan förutsätter att skurkarna är stenkorkade, något de förstås också är, men även med det i åtanke så är det mesta otroligt ineffektivt. Kreativitet är väl dock det man främst vill ha som publik, och det får vi sannerligen inte mycket av. Men så var det ju Dolphan förstås. Han räddar trots allt det här till viss del med sin sviniga och självgoda bad guy, och underhållningen går i taket varje gång han behagar att visa sig. Bättre som Dolphan-rulle än som djurfilm således
karlmats
2021-12-30
Verkligen en film med två ansikten. Som djurfilmsentusiast är det ju de skojiga hundarna man är här för, men de var i ärlighetens namn riktigt jävla usla allihop. Det är ett märkligt upplägg där man kopierar Ensam Hemma storyn och sen inte gör nånting med det hela första timmen. Istället byggs det upp en massa annat och det är först när människorna drar til fjällen som hundarna kan börja sitt organiserade försvar. Den som räddar hela det här spektaklet är Dolphan som med sina synliga muskler, blonderade krullfrisyr och allmänt jävliga attityd lockar fram till skratt varje gång han är i rutan. Försvaret av huset blir mycket tråkigare än vad det låter på papperet och man slänger även in en totalt menlös sidostory om ett par brevbärare som är rädda för hundarna som de lika gärna hade kunnat få lämna på klippbordet. Överlag är det alltså ganska uselt, men utifrån Dolphans insats kan det inte gärna bli lägre än en svag 2a heller. Lite kul att se Eric Roberts också, men hans insats varade inte många minuter så det får gå som kuriosa.