Prozac Nation

Elizabeth påbörjar sitt första år på Harvard och blir genast vän med sin rumskamrat Ruby, men med tiden blir hon väldigt deprimerad av flera orsaker och ser bara en utväg, läkemedlet Prozac.

Originaltitel Prozac Nation
Regissör Erik Skjoldbjærg
Manus Galt Niederhoffer, Frank Deasy, Larry Gross
Genre Drama, 2000-tal
Skådespelare Christina Ricci, Jessica Lange, Jason Biggs, Anne Heche, Jonathan Rhys Meyers, Michelle Williams, Nicholas Campbell

2021-09-20
Filmen känns i mångt och mycket väldigt amatörmässig men trots det så lyckas den ändå leverera en känsla och en stämning som är speciell och som verkligen funkar. Inte minst tack vare Christina Ricci. Skildringen av depression har väl inte åldrats jätteväl men med tanke på hur det såg ut när boken släpptes och när filmen kom så säger den ändå mycket bra. En stabil trea.
Makta
2018-05-16
Egentligen inte min typ av film men då en kompis föreslog den så fick jag ge den en chans, tyvärr så är mycket av skådespeleriet stelt och skulle förmodligen ses i någon random såpopera.

2017-03-17
Här bevisar Jessica Lange än en gång att hon är en av världshistoriens absolut sämsta skådisar. Trots att det är en allvarlig film och att Lange har en seriös roll så känns hennes skådespeleri bara som nåt som till och med en regissör till valfri såpopera skulle tacka nej till. Hon får till och med Jake Gyllenhaal att framstå som bra. Men annars gör skådespelarna ett bra jobb och som helhet är filmen faktiskt väldigt bra. Jag skulle vilja ge filmen en 5:a men en film där Lange har en så pass stor roll kan man omöjligt ge full pott och scenen med telefonen är ofantligt larvig och överdriven och Lange skulle seriöst inte ens förtjäna att tilldelas ett Razzle för denna film.
2021-11-27
Christina Ricci i sitt fulla esse!
Taandborste
2015-08-03
Knackigt skådespel...
Jennyshima
2012-07-27
Bra skådespeleri och vad jag minns så följer den boken ganska bra.
WillyV
2012-07-20
Nej, den känns inte äkta, tvärtom. Rekommenderar den enbart till tjejer under arton år. Ricci känns oäkta, liksom det mesta i övrigt. Lex B räddar tvåan. Se en Loach eller Bergman istället, utbilda er.

2012-07-15
Oväntat bra film som känns äkta och har en glödande Ricci i huvudrollen. Stark 4a!.
phect
2011-12-28
Genom i stort sett hela filmen satt jag på helspänn. Vilken fantastisk film, vilken skildring, vilka skådespelare, vilken känsla, helt klockrent. Så verklighetstroget, så känslosamt, så bra. Igenkänningsfaktorn var total. Knappt romantiserat.. Men så kom slutat och hela filmen fallerade. Har prozac sponsrat filmen? Vad händer? Precis som andra redan skrivit känner jag mig lurad. Grundlurad. Blåst. Jag känner mig dumförklarad och... inte tagen på allvar. Slutet förlöjligar hela filmen och vad som kunde varit en 5a blir en 3a. Allt kändes så genomtänkte, självupplevt och förstående. Men slutet gav mig en örfil, filmen skrattar åt mig. HAHA!
jennah
2011-07-25
Riktigt stark film, vansinnigt bra skådespelarinsatser av samtliga. För mig kändes det verkligen i själen. Dock hade den med fördel kunnat vara längre - slutet blir lite abrupt. Jag tror inte att filmen har någon särskild poäng eller sensmoral utan mer bara skildrar hennes känslor. Svag femma eller stark fyra, jag kan inte bestämma mig.