3.4

Prövningen

Läkaren Romeo Aldea har velat ge sin dotter Eliza de bästa förutsättningarna. Planen är att hon med sina toppbetyg ska studera utomlands efter studenten, men med bara slutproven kvar blir Eliza brutalt överfallen. För omskakad för att kunna prestera på topp sätts hela hennes framtid på spel. Romeo vet att det finns sätt att lösa situationen, men de leder honom in i en snårig labyrint av byråkrati, lögner, tjänster och gentjänster - allt för att ge Eliza den chans han själv aldrig tog.

Originaltitel Bacalaureat
Alternativ titel Graduation
Regissör Cristian Mungiu
Manus Cristian Mungiu
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Emanuel Parvu, Vlad Ivanov, Lucian Ifrim, Adrian Vancica, Adrian Titieni, Gelu Colceag, Maria Dragus, Rares Andrici, Lia Bugnar, Malina Manovici, Alexandra Davidescu, Gheorghe Ifrim, Petre Ciubotaru, Orsolya Moldován, Tudor Smoleanu

Albion
2018-09-15
Det är en välgjord film, bra berättat och fina skådespelarinsatser och så vidare men det leder mest till armod och stannar där. Jag går inte helt igång på detta även om jag tillstår att det är en bra och kanske till och med viktig film. Betyget blir en stark 3;a, dvs 3+
Memmem
2018-04-27
Utmärkt rumänskt drama om en pappa och hans familj! Jag har på TV sett tre filmer av rumänen Cristian Mungiu, alla har jag gett en fyra. Temat är rätt lika i de tre filmerna: hur man lever i dagens Rumänien med de förhoppningar som fanns efter befrielsen från kommunism, men den kvarstående korruptionen kombinerat med familjebekymmer. I denna film är huvudpersonen en läkare vid ett litet sjukhus. Han pressas från alla håll, dottern, hustrun, arbetet och andra. Han verkar aldrig ledig utan är jämt upptagen. Han försöker vara ärlig, men funderar på om det finns andra lösningar. Utmärkt regi och bra skådespelarinsatser. Gestaltningen sker genom dialoger och handlingar, just som det ska vara i en bra film. Realistiska miljöer, bostäder, sjukhus, skolor, staden. Passande musik. Betyg: 4-
haajen
2018-03-19
Känns lite tunt och banalt, blir seg men här finns ändå så pass många bra scener och känslan av realism är så total att en inte kan dissa filmen.
mammene
2017-10-24
Fadern här har de bästa intentioner, men han hamnar i en härva av händelser, det ena leder till det andra, så det som kan kännas rätt från början blir kanske inte så bra, eller så blev det det, fast något annat. En film med många undermeningar och moraliska dilemman. Tidvis ganska jobbigt att följa Romeos handlande och bestyr. Funderingar skapades och då har man lyckats tycker jag.
StureStenhög
2017-07-26
Man kan då inte anklaga den rumänska filmindustrin för att agera propagandaorgan för sitt land, det känns som att var och varannan film handlar om hur byråkratiskt och korrupt allting här. Den här filmen lyckas väldigt bra med att ta ned det på individnivå och utforska vad det innebär att leva under sådana omständigheter. Vilka moralkrav kan man ställa på de enskilda människorna i.ett samhälle som inte belönar god moral? Samtidigt som den ger en väldigt specifik bild av Rumänien, så är den också universell i sina frågor kring föräldraskap och den eviga frågeställningen om huruvida målen kan helga medlen. Den är ju inget party ska väl sägas, men en väldigt givande filmupplevelse
KimEkberg
2017-05-22
jamenjomen, det här gillar jag ändå, känns lite som nuro bilgie eller vad hen heter, fast utan det värsta tramset och gubbsnusket. gillar den mystiska stämningen och den mörka världen, men att det samtidigt är rakt på sak.
Spidde
2016-12-29
Mycket bra och gripande drama med starka skådespelarinsatser. Filmen ger också en intressant inblick i det moderna Rumänien. Klart sevärd.
foppa99
2016-12-16
Bra på många sätt, men inte på de mest essentiella områdena
goeran
2016-11-23
Cristian Mungiu ger i Bacalaureat en lysande ögonblicksbild från dagens rumänska samhälle; det är föga förvånande att han erhöll pris som bästa regissör vid årets Cannes-festival. Bäst bland skådespelarna är självklart Adrian Titieni i rollen som Romeo.
Galivan
2016-11-10
Mer komplex än hans tidigare, mer gåtfull med händelser som man får tolka själv. Ganska pratig film, den består oftast av dialoger mellan två personer, men många scener är utan avbrott i en tagning, och det ger en naturlig känsla, som i hans tidigare filmer. Jag behöver nog en omtitt för att fatta en del grejer. Men den kändes bra.