3.3

Prosperos böcker

Peter Greenaways egensinniga filmatisering av Shakespeares "Stormen" som inte liknar något annat.

Originaltitel Prospero's Books
Regissör Peter Greenaway
Manus Peter Greenaway
Genre Drama, Fantasy, 90-tal
Skådespelare Erland Josephson, Kenneth Cranham, John Gielgud, Mark Rylance, Michel Blanc, Tom Bell (I), Michael Clark, Isabelle Pasco, Gerard Thoolen

martineden
2014-01-26
[rek. 3] Greenway använder verkligen filmmediets alla möjligheter för att bringa nya dimensioner och element till Shakespeare. Även om många scener ändå är teatralt uppbyggda så flödar filmen av montage och dubbelexponering. Filmen har en stark hypnotisk kraft och en sällsynt konstnärlig legitimitet, som i våra dagar sällsynt! Fantastisk musik och härliga dansnummer! Är man dock inte bekant med Shakespeares drama kan den te sig något förvirrande. Frågan är om någon annan än John Gielgud skulle klara av att utgöra centrum i en experimentell film av denna typ. Han är punkten från vilken allt annat strålar. Påminner stilistiskt lite om Fellinis SATYRICON. Mycket bra! 4.
JimCarrey
2013-03-18
Kanske den snyggaste filmen jag någonsin sett. Fullkomligt trolsk. Erland med jättelik krage och en Ariel som inte kan sluta kissa. Tekniskt är den här filmen jätterolig. Samtidigt vet jag inte riktigt om den tar the tempest vidare. En fröjd för ögat i alla fall 3+
Lillaprinsen
2012-09-11
Man blir verkligen översköljd av den här! Genom teatern finner Greenaway den perfekta utgångspunkten för att fylla ut en ram som annars begränsas till teaterscenen, och expandera den till filmenramens många möjligheter. Prosperos böcker är en film som är ovanligt spännande att kolla på, nyfiken men inte alltid tillfredsställande till formatet, och definitivt en vagel i ögat att förstå. Filmen är i hög grad redan färdig på pappret, men det gör inte bilderna mindre förföriska utan öppnar bara upp för ytterligare dimensioner. Greenaway skapar en Shakespeare-franchise som är svårt att värja sig mot. Och sedan att det är en väldigt bokstavstrogen Tempest-bearbetning gör väl filmen egentligen inte bättre.
Paddyeahh
2011-08-18
Inga ord kan beskriva hur gärna jag vill ha de där böckerna.
Ninonette
2010-10-14
Vilket hänförande och bedårande vidunder till film! En stor fyra.
kennert
2010-08-22
Foto och scenografi utsökt,men vad handlade det om ??
Martin_Sj
2010-06-07
Den här verkar intressant.
Taliah
2010-03-23
Ett riktigt konstverk.
Manko
2010-02-05
Jag verkligen vill tycka om Greenaways filmer. Kanske mest för att han verkar ha god smak. Hans filmer ser alltid fina ut och har väldigt bra musik. Men han är så förbaskad konstlad vilket alltid stjäl från upplevelsen. Önskar att han vågade att vara lite mera konventionell.
Östpackarn
2005-12-08
det är en fyra, men jag måste ge en trea. greenaway skriver bättre än shakespeare så jämfört med hans andra filmer är den här mycket mindre intressant i sitt tema. fantastiskt om människans uppgång och fall som vanligt, men mest känns det som en daterad religiös saga, en skapelseberättelse. bröllopet är tradigt och onödigt långt men musiken är däremot fantastisk.