3.5

Promising Young Woman

Alla sa att Cassie var en lovande ung kvinna... tills en mystisk händelse plötsligt ändrade riktningen för hennes framtid. Men ingenting i Cassies liv är vad det verkar vara: hon är grymt smart, obarmhärtigt listig och hon lever ett hemligt dubbelliv om natten.

Originaltitel Promising Young Woman
Regissör Emerald Fennell
Manus Emerald Fennell
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, 2020-talet
Skådespelare Carey Mulligan, Bo Burnham, Alison Brie, Jennifer Coolidge, Clancy Brown, Chris Lowell, Max Greenfield, Connie Britton, Christopher Mintz-Plasse, Adam Brody, Sam Richardson, Ray Nicholson, Molly Shannon, Alfred Molina, Laverne Cox, Francisca Estevez, Timothy E Goodwin, Casey Adams, Austin Talynn Carpenter, Alli Hart, Loren Paul, Gabriel Oliva, Bryan Lillis, Lorna Scott, Vince Lozano, Mike Horton, Steve Monroe, Angela Zhou

Adoniram
2021-10-04
En imponerande sammansatt historia med nya twister hela tiden fram till det oväntade slutet. Överraskande bra.
Albion
2021-09-28
Först och främst så gillar jag indie-viben som bär igenom filmen. Det är en balansakt mellan svärta och visst inslag av avväpnande humor och det är väl inte alltid så lätt att få till den där balansen alla gånger utan ibland blir jag nästan villrådig över vart mina sinnen ska kalibrera in sig. Hämd-tema är väl också en sådan där sak som jag kan tycka känns som (för) säkra pluspoäng i boken men jag kan tycka att det blir lite för lågklassigt och billiga poänger. Men jag gillar som sagt tonen av charm både av romantiskt och humoristiskt slag mitt i svärtan och Mulligan är lite av en favorit sedan tidigare. Betyget blir en stark 3; a, 3+
karlmats
2021-06-11
En riktig smocka och det säger jag på ett positivt sätt. Mulligan har fått mycket beröm för det här och jag är den förste att instämma i det. Även Bo Burnham är charmig och skapar bra balans till all svärta som också finns här. Jag var lite rädd att man skulle ha problem med balansen mellan hämnd och det svartvita narrativ som lätt hade kunnat få fotfäste här, men jag kunde andas ut relativt snart och ställa mig på Mulligans sida. Det är varierande och engagerande och jag tycker mycket om det här. En stark 3a till en film som ligger rätt i tiden.
BlueViper
2021-05-14
Bitvis väldigt jobbig film, stängde nästan av i början, glad att jag inte gjorde det. Det funkar rakt igenom, smart och tänkvärd. Håller bra balans mellan olika genrer och det tycker jag snarare är uppfriskande än något störande. Filmad snyggt och fantastiskt soundtrack. Jag stör mig inte särskilt på något genusperspektiv, ibland lite karikatyrartat, men inte mer än de flesta andra filmer, lite annorlunda kanske.
DashX
2021-04-24
Vad glad man blev av den här filmen (om man är kvinna), strangely enough.
Ful_fisk
2021-04-18
Knepig att betygsätta. Å ena sidan besväras jag av hur otroligt standardiserat det har blivit att framställa alla som tillhör normgrupperna (vita, heterosexuella, och i det här fallet givetvis män) som genomgående avskyvärda. Samtidigt är filmen rätt smart upplagd och inte alls så förutsägbar som man hade kunnat tro. Visst, de manliga figurerna är rätt överdrivna och tydligt skrivna ur det motsatta könets perspektiv, för det finns ingen egentlig mänsklighet i dem. Budskapet går givetvis fram ändå, men inte utan en bitter smak. Samtidigt är det ju en film som ska ge bitter smak. Det blir lite blandat. Samtidigt väcker ju filmen känslor och tankar. Det är bra. Den fångar den rådande tidsandan på ett sätt som nog kommer göra den till ett intressant tidsdokument, medan den svartvita genusskildringen kan komma att åldras lite sämre. "Kärleksintrigen", eller vad man ska kalla den, skav en smula eftersom den kändes hämtad från en romantisk komedi och inte direkt var trovärdig, men den behövdes nog för att balansera upp och baka in någon slags lättsamhet i det hela. På slutet visste man inte alls hur det kom att gå, vilket ju är uppfriskande och härligt i en Hollywood-film. Väl sammansatt, snyggt klippt och fotad. Ljudet och soundtracket var smått genialiskt, med lysande användande av poplåtar! Känns som att det kan bli en älska eller hata-film, vilket brukar betyda att jag lägger mig mitt emellan. Så även här. Det blir en trea!
2021-04-09
Wow! Det här var något alldeles extra och det finns så mycket att säga om så mycket saker som lyfts här! Hur den lyckas vara oväntad och oförutsägbar på såväl det handlingsmässiga som det känslomässiga planet är imponerande. Den har så mycket bra och skarpa poänger om vårt samhälle och det är verkligen smärtsamt att se. Carey Mulligan är fantastisk i huvudrollen och det är är bannemig fantastiskt! Stark fyra!
HerrNenne
2021-03-21
Inte riktigt vad jag trott eller hoppades på. Hade velat se mer av vad vi bjöds på första tio minuterna och i trailern, och att det utvecklade sig annorlunda. Blir nästan mer av någon standard-thriller sen. Men höjer sig igen igen i slutet.
Kimchi
2021-03-10
Inte en rape & revenge i dess typiska fattning. Hatten av till Fennell, henne får man hålla koll på för det här va riktigt jäkla bra faktiskt. Mörkt och upplyftande på samma gång, likt de bästa av filmer. 4+
Megalon
2021-02-26
Feel good rape & revenge movie!! Härligt mörk och skruvad med en twist eller två!