3.8

Prästmans dagbok

En ung och sjuk präst anländer till sitt första stift ute i den franska obygden. Han klarar inte av att skapa någon som helst kontakt med sina församlingsbor och de flesta önskar att han ska försvinna.

Originaltitel Journal d'un curé de campagne
Alternativ titel Diary of a Country Priest
Regissör Robert Bresson
Manus Georges Bernanos, Robert Bresson
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Claude Laydu, Léon Arvel, Antoine Balpêtré, Jean Danet, Jeanne Étiévant, André Guibert, Bernard Hubrenne, Nicole Ladmiral, Martine Lemaire, Jean Riveyre, Adrien Borel, Rachel Bérendt, Nicole Maurey, Gaston Séverin, Yvette Etiévant

Skapad 2020-04-01 av weng-weng
Jag antar att det inte är en slump att jag de senaste dagarna sett två filmer med en präst i huvudrollen. Vissa tider behöver vissa filmer. ”First Reformed” har många lån från denna. Jag...   Läs mer »

Albion
2022-07-04
En avskalad film som följer en prästs vånda och tvivel i både tron på Gud och på människan. Jag tycker det blir ett fint porträtt även om berättarröst och hoppigt mellan scenerna känns störigt. Jag tar med mig den starka avslutningsrepliken: ”Men vad spelar det för roll, allt är nåd” Betyget blir en stark 3;a, 3+
KyLLo
2022-07-03
Väldigt snygg och fint filmad. Vissa scener är bra. Däremot är scenografin inget vidare och som så ofta överutnyttjar Bresson berättarröst. Ibland talar den till och med om vad man ser i bild. Det blir både störande och övertydligt. Sedan är väl en sådan här lång och pratig fransk film inte alls särskilt passande en svettig sommardag, men en annan dag skulle jag säga att det är en stark tvåa.
Sheepy
2022-06-06
Extremt avskalad och naken. Dialogen, och skådespelet levereras mekaniskt, energilöst och nästan helt utan minspel. Samtidigt är det detta stilgrepp som gör filmen så unik.
YouAreNrIchi
2017-09-23
Det här är en väldigt intressant film av många olika anledningar. De scenerna när prästen förklarar varför han trots allt tror på Gud och på vilket sätt hade nästan varit tillräckligt för att hålla filmen uppe bara det ("Vi uppfann inte kärleken, kärleken har ordning och lag. Gud är inte kärlekens herre, han är kärleken själv"). Men skådespeleriet och hopplösheten gör filmen riktigt bra det med. Hade jag varit katolik eller annars kristen själv så hade det nog varit en femma. Intressant förresten att gubben som spelar den gamle prästen i Trocy inte var skådis alls utan professor i psykologi som ville vara med för att han tyckte boken var så intressant.
Hypostas
2016-10-09
Otroligt välgjord och tämligen välspelad, men tyvärr tilltalar inte handlingen mig nämnvärt och det blir för långtråkigt och segdraget. Bresson brukar ju vara duktig på att hålla nere längden på sina filmer på ett mycket sympatiskt sätt, men den här gången gjorde han inte det. Segaste Bressonfilmen, i mitt tycke.
Disorder
2014-04-27
Första Bresson på år efter att i yngre dar inte förstått det avskalade och förtätade i Ficktjuven och Jeanne D'Arc. Sällan har jag blivit så berörd och om den här inte brukar räknas till hans bästa så antar jag att jag har något att se fram emot. Kul också att Tarkovskijs två favoritfilmer handlar om alienerande/alienerade präster. Svårjobbad.
#54
2014-04-18
Mycket intressant.
Tabu
2013-11-01
Grevinnans döda son hade verkligen tidernas rockabilly frilla(!)
JimCarrey
2013-03-16
Som en bok med rörliga bilder. Bästa Bresson jag sett hittills
foppa99
2013-03-06