3.5

Pornografen

Många livsöden vävs samman omkring herr Ogata och hans familj. Ogata gör porrfilm på beställning, något som var förbjudet på den tiden, och plågas därför av både gangsters och polis. Dessutom får kvinnan han lever med, Haru, hjärtproblem av svartsjukan från hennes döde make (reinkarnerad som karp och alltid vid hennes sida). Harus barn Koichi och Keiko är två andra källor till bekymmer och Ogatas dåliga ekonomi.

Originaltitel Erogotoshitachi yori Jinruigaku nyumon
Alternativ titel The Pornographers, The Amourist, Jinruigaku nyumon
Regissör Shohei Imamura
Manus Shohei Imamura, Koji Numata
Genre Drama, Komedi, 60-tal
Skådespelare Shoichi Ozawa, Sumiko Sakamoto, Masaomi Kondo, Ganjiro Nakamura, Kô Nishimura, Haruo Tanaka, Ichirô Sugai
Filmnummer 20941

Lillaprinsen
2011-08-04
Vacker och rolig omoral! Att Imamura inte har tillräcklig självdistans, så att han i slutet måste förtydliga att människor inte är såhär sjuka i verkligenheten, är nog det ända som förhindrar femman. Det förtar det coola.
Clark
2008-08-15
Mycket välgjord film på alla sätt. Än så länge min favorit med Shohei Imamura, och efter första titten så ger jag en stark fyra. Kan också nämna att ett av mina favoritband The New Pornographers fick sitt namn då fronmannen och sångaren A.C. Newman såg den här filmen!
Gustavo99
2007-10-31
Känns som en film jag borde se om så småningom så kanske jag får in mer...
Magneto
2006-11-01
Hade den varit lite kortare hade jag satt en fyra, för det finns många intressanta idéer i filmen. Det här med för långa filmer verkar vara en generell tendens hos Imamura att döma av de (ganska få) filmer jag sett av honom.
tokije
2006-06-12
ibland känns det lite som man hamnat i en Ozu, bara det att medelklassvardagen har blivit lite fattigare och mycket snuskigare.
Benway
2006-02-22
Alldeles fantastisk. Imamura tränger nästan lika djupt ner i människans kluvna själ som Luis Buñuel eller Markis de Sade.
Blärkan
2004-07-27
Lysande film! Den alternativa filmtiteln "An Introduction to Anthropology" hade passat bättre som huvudtitel, då den perfekt beskriver Imamuras förhållningssätt till filmens karaktärer. Det som fascinerar mest är dock Imamuras fascination för fiskar (återfinns i flertalet av hans filmer).
MilkMonkey
2004-04-19
så färgstarka karaktärer som någonsin är möjligt i svartvitt, men inte riktigt min typ av eiga . . . gillar du Fellini så vore det kanske något . . .