2.9

Påven Johanna

På 800-talet föds Johanna von Ingelheim i Tyskland. Senare i livet klär hon ut sig till man och stiger i graderna inom den katolska kyrkan.

Originaltitel Die Päpstin
Alternativ titel Pope Joan, La papessa, La papisa, Påven Johanna
Regissör Sönke Wortmann
Manus Heinrich Hadding
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Johanna Wokalek, David Wenham, John Goodman, Iain Glen, Edward Petherbridge, Anatole Taubman, Jördis Triebel, Oliver Cotton, Nicholas Woodeson, Suzanne Bertish, Branko Tomovic, Lenn Kudrjawizki, Lotte Flack, Tigerlily Hutchinson, Richard van Weyden

mammene
2023-03-04
Ett mastodont drama som bygger på en legend. Tycker det hela är mycket bra genomfört och historien håller upp intresset hela vägen. Mycket att reta sig på finns det onekligen, här kan man snacka om mörka makter, men även medmänsklighet, men det är klart det blir det onda mot det goda. Många religiösa spörsmål som fortfarande finns inom den katolska kyrkan. Roligt att se John Goodman som godmodig påve. Stark trea.
jonbo
2023-02-27
Välproducerad och bitvis engagerande. Men stundtals också horribelt skådespel och svepande berättat.
mgrankvist
2015-11-01
Jag tog mig inte ens igenom de första 20 minuterna. Otroligt segt och stelt., kassa skådisar.
Mysharry
2015-10-22
Intressant film, med ovanligt realistiska miljöer. Mestadels bra skådespel. Allt håller dock inte hela vägen, och berättarrösten förstör, som vanligt.
Noseman2005
2015-04-04
Oerhört fånig.
EliasN
2014-01-10
Välgjord och spännande, bra längd. Gillar skarpt att hon inte lämnade tron, väl less på filmer med såna budskap. För er som undrar så bygger berättelsen på en medeltida legend.
lottes
2013-01-02
Nu gillar jag ju kostyndramer och denna fick godkänt, framför allt för det intressanta ämnet och för det realistiska utförandet. Lite over-the-top kärlekshistoria drar ner och valet av John Goodman som påve...
patsyfreeway
2011-10-23
platt, seg och tveksamma skådespelarinsatser..
Robkiller
2011-09-24
Handlar om en kvinna som utklädd till man lyckas att bli påve i rom. Om det här har någon som helst verklighetsförankring överhuvudtaget må vara osagt, men handlingen är i alla fall delvis intresseväckande. Tempot är lite lågt dock och vissa bitar blir det lite segt. Det hela känns inte så värst påkostat, men det duger för att berätta det här. Kul att se David Wenham, men i övrigt så är väl skådespelarna inte direkt bra.
Jörmungandr
2011-08-20
Igår blev det lite kostymfilm som utspelar sig på 800-talet och handlar om Johanna som enligt en del tveksamma sena källor sägs ha varit påve om än för en kort tid. Detta är iaf historien om henne, bra drama och är till stor del inriktad mot kvinnan och hennes frigörelse från ett patriarkat. För den historie- eller kostymfilmsdramaentusiasten så är denna att rekommendera.