3.9

Poor Things

Återuppväckt från de döda av den geniala och okonventionella vetenskapsmannen doktor Godwin Baxter börjar Bella sitt liv under hans beskydd, ivrig att lära sig allt. I sin avsaknad och hunger efter världslighet, rymmer Bella med Duncan Wedderburn, en slipad och utsvävande advokat, på en hisnande äventyrsresa över kontinenterna. Fri från sin tids fördomar, blir Bellas syfte tydligt att stå för jämlikhet och frihet. Bygger på en roman av Alasdair Gray.

Originaltitel Poor Things
Regissör Giorgos Lanthimos
Manus Tony McNamara
Genre Drama, Romantik, Science Fiction, Fantasy
Skådespelare Emma Stone, Mark Ruffalo, Ramy Youssef, Willem Dafoe, Kathryn Hunter, Christopher Abbott, Jerrod Carmichael, Suzy Bemba, Margaret Qualley, John Locke, Vivienne Soan, Damien Bonnard, Wayne Brett

HansMoleman
2024-02-05
Gick och såg denna film utan att veta någonting. Lite Tim Burton-feeling. Fyra, men kanske mer svag än en stabil sådan.
QuiNonStultus
2024-02-02
För det första, the obvious: Emma Stone och Mark Ruffalo. Helt jävla brilliant. Tycker mycket om bildspråket och utvecklingen i filmen och anar en tanke om att filmen i sig är att dissekera ett liv, lite. Men delar är också lite väl långa, så nån 5a blir det inte!
Robkiller
2024-01-29
Konst, film, konstfilm, konstig film? ja lite oklart, men bra var den i alla fall.
Noseman2005
2024-01-26
Precis som i Alasdair Grays roman är det lätt att börja störa sig på det myckna sexandet. (Romanen fick jag förresten läsa en andra gång för att kunna uppskatta den tillfullo.) Men bortom det är det en mycket trevlig, bitvis väldigt rolig och absurd (både Ruffalo och Dafoe gör bra ifrån sig vad gäller den biten) film. Även om den gör vissa avsteg från boken och har tonat ner den politiska aspekten är det en lovande start på vad jag hoppas är fler filmatiseringar av Grays romaner. (8/10)
HerrNenne
2024-01-25
Ju mer jag tänker på den här filmen, ju mindre tycker jag om den. Tycker den enorma besattheten vid sex tar fokus från andra saker som hade varit intressanta, och det framställs också på ett rätt motbjudande vis. Dock är det bra skådespelarinsatser och speciellt Ruffalo är rolig. Svag trea, egentligen en tvåa som räddas av att den är lite rolig ibland.