2.2

Pompeijis sista dagar

Glacius återvänder från ett krig långt borta, till sitt hem som ligger vid berget Vesuvius. Han finner sin far mördad av ett gäng maskerade banditer, och svär att hämnas.

Originaltitel Gli Ultimi giorni di Pompei
Alternativ titel The Last Days of Pompeii
Regissör Mario Bonnard, Sergio Leone
Manus Duccio Tessari, Sergio Leone, Luigi Emmanuele, Ennio De Concini, Sergio Corbucci
Genre Drama, Action, Romantik, Äventyr, 50-tal
Skådespelare Steve Reeves, Christine Kaufmann, Fernando Rey, Barbara Carroll, Anne-Marie Baumann, Mimmo Palmara, Guillermo Marín, Ángel Aranda

ergopliroforia
2015-10-28
Uppenbar kristen propagandafilm men helt okej i övrigt.
ilBrutto
2014-03-16
Oj, här har det gott mycket frigolit och Papier-maché
StureStenhög
2013-11-28
Tydligen har Leone regisserat en stor del av denna, så det känns ju tråkigt att jag inte kan gilla den mer. Men tyvärr är det här en ganska rörig film som, trots att den inte är en total katastrof (no pun intended), inte lyckas med nånting egentligen. Nån enstaka kul scen finns det (den med krokodilen t.ex.), men mestadels är det ganska träigt, och jag bryr mig aldrig om storyn riktigt. Trista skådespelare som spelar trista karaktärer hjälper väl inte heller. Själva Pompejis utbrott är sen varken imponerande eller charmigt dåligt, det summerar nog också hela filmen, varken bra eller charmigt
ezeikel
2009-06-02
Precis som med Klossen pä hodos fär den här ett lägre betyg eftersom att jag finner genren urbota dum, om än charmig.
Kurosawafan
2006-01-15