3.4

Polisen mot maffian

Mutor bland polismän och politiker är vardagsmat för den frustrerade Poliskaptenen Bonavia. Enda sättet att få skurkarna bakom lås och bom är att ta till illegala metoder, vilket inte är särskilt populärt hos åklagaren Traini. Det blir en hopplös kamp för Bonavia.

Originaltitel Confessione di un commissario di polizia al procuratore della repubblica
Alternativ titel Confessions of a Police Commissioner to the District Attorney, Confessions of a Police Captain
Regissör Damiano Damiani
Manus Salvatore Laurani, Damiano Damiani, Fulvio Gicca Palli
Genre 70-tal, Action, Kriminalare, Drama
Skådespelare Franco Nero, Martin Balsam, Marilú Tolo, Claudio Gora, Luciano Catenacci, Giancarlo Prete
Filmnummer 20466

KyLLo
2018-12-01
Fina miljöer och intressant på pappret, men den hade kunnat skildras bättre. På gränsen mellan tvåa och trea.
idd
2015-04-05
Bra manus och bra skådespeleri. Ingen fantastisk film.

2015-02-06
Seg och rörig. Kanske en omtitt behövs för att hänga med i alla turerna.
bryngel
2014-11-11
Letat med ljus och lykta, något tips var jag kan hitta denna?
tokalash
2012-03-15
Kändes lite seg till en början med många temperamentsfulla replikskiften. Tog sig mot slutet och laddningen mellan Nero och Balsam bidrar till helhetsupplevelsen.
Czechflash
2008-01-03
Poliskaptenen Bonavia (Martin Balsam) och åklagare Traini (Franco Nero) ställs mot varandra under utredningen av en blodig uppgörelse. Fin prestation av främst Balsam, en smart story som uppenbaras på ett bra sätt och ett lagom tempo med passande musik. Svag fyra.
NHL
2008-01-03
DD har återigen regisserat en politiskt laddad film. Manuset är förträffligt och filmen blir bara bättre och bättre ju längre den fortskrider. Förvänta dig ingen action eller högt tempo, den här filmen lever enbart högt på en bra story. Passande ledmotiv av Riz Ortolani.
DiamondWillie
2005-09-23
Tog mig helt med överaskning, förväntade mig en lite sunkig italiensk polisfilm som Live like a cop, die like a man. Bra skådespeleri, bra dubbning, bra manus. Italiensk polisfilm när den är som bäst. Betyget kanske blir lite högt pga av att jag blev så överaskad.
dario
2004-12-30
Riktigt bra crime med hjälten Franco Nero. Gillar ni det här gillar ni troligen Castellaris High Crime också.